Rødt: Redd for at folk skremmes bort fra Nav

Mimir Kristjansson sier folk må kunne være trygge på at de kan komme til Nav for å be om hjelp uten å være redd for at sensitive personvernopplysninger forsvinner ned «i et svart hull der 20.000 mennesker har tilgang». Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Mimir Kristjansson sier folk må kunne være trygge på at de kan komme til Nav for å be om hjelp uten å være redd for at sensitive personvernopplysninger forsvinner ned «i et svart hull der 20.000 mennesker har tilgang». Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nok en gang ser vi at trygda mennesker mangler grunnleggende rettsvern.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke vanskelig å forstå at mange kvier seg for å oppsøke Nav når man ser hvordan etaten behandler sensitive personopplysninger, mener Rødt.

Datatilsynet mener Nav bevisst har brutt loven og har varslet et gebyr på 20 millioner kroner. Da tilsynet sjekket, ble det funnet tolv lovbrudd knyttet til personvern.

– Nok en gang ser vi at trygda mennesker mangler grunnleggende rettsvern, sier Rødts Mímir Kristjánsson.

Han betegner det som har skjedd som en skandale. Det er åpenbart at både regjeringen og Stortinget må på banen for å rydde opp, mener han. Rødt-politikeren påpeker at personvernbrudd kan svekke viktig tillit til velferdssystemet.

– Jeg er redd for at denne skandalen skremmer folk bort fra Nav, sier Kristjansson.

Han viser til at mange opplever en fattigdomskrise og vi ser at matkøer vokser. Oppfordringen fra arbeidsministeren og Nav-sjefen er at folk må oppsøke Nav for å be om hjelp.

– Det er jeg helt enig i, men når vi ser hvordan Nav har behandlet sensitive personvernopplysninger, er det ikke vanskelig å forstå at mange kvier seg for det, sier han.