Senterpartiet: Kutt i PR-budsjettene kan finansiere billigere ferjebilletter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener staten bør slutte å kjøpe konsulenttjenester fra PR-byråer. I stedet bør pengene brukes på ferjer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I de elleve første månedene i fjor brukte regjeringen og staten 687 millioner kroner på konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning og organisasjonsutvikling, sier Vedum til NTB.

– Min oppfordring er: Kutt all den konsulentbruken, sier han.

Pengene staten sparer, kan i stedet brukes på å få ned billettprisene på ferjene, mener Vedum, som beskylder staten for å bruke altfor mye penger på «spinn og spill» mens folk langs kysten gjør opprør mot dyre ferjebilletter.

Under spontanspørretimen i Stortinget onsdag utfordret Vedum finansminister Jan Tore Sanner (H) direkte på spørsmålet. Hans svar var at staten må vise moderasjon i bruken av kommunikasjonstjenester. Men konsulentbruk kan også være fornuftig, fastholdt finansministeren.

Sanner viste blant annet viste til organisasjonsutvikling og planlegging av samferdselsprosjekter som felt der konsulenter gir viktige bidrag.