Meny

Fastlåst foran nytt budsjettmøte hos statsministeren

Partilederne Trine Skei Grande (V), Siv Jensen (Frp) og Knut Arild Hareide (KrF) før fredasgens møte hos statsministeren . Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fire partilederne på borgerlig side forbereder seg på hver sin kant til det som kan bli et avgjørende budsjettmøte hjemme hos statsminister Erna Solberg (H) lørdag kveld.

Frontene er steile om bil- og drivstoffavgifter. Flere kilder som sitter tett på forhandlingene, beskriver situasjonen som fastlåst, men ikke håpløs. At de fire partiene fortsatt snakker sammen, er et godt tegn, framholdes det.

Fredag kveld satt budsjettkameratene i et nesten tre timer langt krisemøte i statsministerboligen, uten å komme fram til en løsning. Ved siden av de fire partilederne og rådgiverne deres var regjeringspartienes parlamentariske ledere samt de fire finanspolitiske talspersonene til stede.

Les også: Hareides mandat: Løsning med fire partier

Ultimatum

Lørdag formiddag var KrF-leder Knut Arild Hareide på vei til nominasjonsmøte i Hordaland, mens Venstre drev kandidatskolering. På Stortinget satt sentrale personer i regjeringspartiene samlet for å spikke på tilbudet som samarbeidspartiene allerede er blitt presentert for.

Spørsmålet er om noen av partiene klarer å finne en vei ut av den tilspissede situasjonen rundt regjeringens bilpakke. Lite tyder i øyeblikket på det. Etter det NTB blir fortalt, er KrF og særlig Venstre like oppsatt på å få åpnet denne pakken, som regjeringspartiene og særlig Frp er på å bevare den.

Les også: Hareide: – Stor fare for brudd

Biodrivstoff

Et moment som på nytt er trukket fram i forhandlingene, er biodrivstoff. I forslaget til statsbudsjett økte regjeringen omsetningskravet for biodrivstoff fra 5,5 til 7 prosent. Fram mot 2020 skal andelen opp til 8,5 prosent.

Spørsmålet er om opptrappingsplanen er nok til å blidgjøre Trine Skei Grande i den grad at hun dropper kravet om å endre regjeringens bilpakke. Årsaken er at klimaeffekten i 2017 neppe vil være så stor som kravet om «tidenes klimabudsjett» skulle tilsi.

Fredag kunne NTB fortelle at regjeringen har lagt nesten 3 milliarder kroner ekstra på bordet til grønne tiltak, blant annet kollektivtrafikk, jernbane og miljøteknologi. KrF er også forsøkt smurt med økt kontantstøtte og engangsstønad samt midler til flere lærere og tidlig innsats i skolen, som Aftenposten skrev fredag.

Men verken Venstre eller KrF har altså funnet tilbudet tilstrekkelig. Begge partier anfører at regjeringens bilpakke vil føre til økte utslipp, i motsetning til det regjeringen sier.

Les også: KrF åpner for å godta regjeringens bilpakke

Holder sammen

KrFs stortingsgruppe og landsstyre understreket fredag at man må forholde seg til budsjettprosessen som fire partier. KrF ønsker altså ikke skille lag med Venstre, selv om flere kilder i de to regjeringspartiene lenge har regnet med at partiet til sjuende og sist kan komme til å stemme subsidiært om budsjettet sammen med Høyre og Frp i Stortinget 5. desember.

Forventningene til lørdagens møte hos statsministeren er nøkterne i de fire partiene. Etter det NTB forstår regnes det som mest sannsynlig at samtalene vil fortsette fram mot den selvpålagte fristen søndag klokken 18.

Skulle denne fristen ryke, ventes de borgerlige partiene likevel å fortsette dialogen om budsjettet, mens finanskomiteen forbereder seg på budsjettdebatt uten flertallsinnstilling 5. desember. Først i stortingssalen den dagen vil det da kunne bli klart om regjeringen får flertall for et budsjett eller om landet står overfor en regjeringskrise.

Les også: Carl I. Hagen: – Regjeringstiden har svekket det opprørske i Fremskrittspartiet

Populært