Diskrimineringsombudet reagerer på Tonje Brennas forskjellsbehandling av ukrainske flyktninger

Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna vil gjøre det enklere for ukrainske flyktninger å bli bussjåfører i Norge, men vil ikke svare på om hun mener ukrainere er tryggere enn flyktninger fra andre land.
Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna vil gjøre det enklere for ukrainske flyktninger å bli bussjåfører i Norge, men vil ikke svare på om hun mener ukrainere er tryggere enn flyktninger fra andre land. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor skal dette bare gjelde ukrainske flyktninger?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge arbeidsgiverforeningen Spekter trengs det rundt tusen nye bussjåfører hvert år i Norge.

Flyktinger må bo i Norge i minst fire år og kunne grunnleggende norsk for å kunne få en kjøreseddel slik at de kan kjøre buss. Dette kravet ønsker regjeringen å gjøre noe med – men bare for ukrainere.

– Vi er spesielt opptatt av at alle de nyankomne fra Ukraina kommer raskt i jobb. Det å jobbe som sjåfør, er noe av det vi absolutt har behov for å få flere til å gjøre,
sier arbeids- og inkluderingsminister, Tonje Brenna til NRK.

På spørsmpål fra kandidaten om hvorfor senkingene av kravet for å kunne jobbe som bussjåfør i Norge kun skal gjelde ukrainere, og ikke for eksempekl syrerer og eritreere, svarer statsråden:

– Det er viktig at vi har gode løsninger som sørger for at vi har bra sikkerhet og vet hvem som jobber som sjåfør i Norge. Derfor gjør vi dette unntaket for ukrainere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har kommet over 70.000 ukrainske flyktninger til Norge. Ifølge E24 har flere hundre av disse bakgrunn som bussjåfører.

Diskrimineringsombudet: – Vanskelig å forstå

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon reagerer på at regjeringen kun ønsker å endre kravet til å motta kjøreseddel for én gruppe.

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon. Foto: Javad Parsa / NTB
Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon. Foto: Javad Parsa / NTB

– Det er fint at ukrainske flyktninger får muligheten til å komme raskt inn i arbeid når de har kompetansen. Men hvorfor skal dette bare gjelde ukrainske flyktninger? Det er et stort behov for arbeidskraft, så det er vanskelig å forstå at det skal være en utfordring å løse for andre grupper óg, sier Thon til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han utdyper:

– Jeg er enig i at sikkerheten er viktig i servicebransjen, og det kan man løse med intervjuer og samtaler. Men det burde kunne løses på samme måte for alle flyktninger. Det slår uheldig ut for andre flyktninger med et likt behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor foretar regjeringen denne forskjellsbehandlingen?

– Jeg tror ikke det er et bevisst forsøk fra statsråden om å forskjellsbehandle flyktninger, men det kan være lurt å gå litt i seg selv på hvorfor det er slike forskjeller, svarer Thon.

Og:

– Det ble jo sagt da flyktningstrømmen kom fra Ukraina for to år siden, at det er lettere å identifisere seg med dem når barna går i parkdress. Det er jo en spissformulering, men det ligger noe i det.

Brenna: – Spesielt opptatt av at ukrainere raskt kommer i jobb

– Det midlertidige unntaket gjelder kun fordrevne fra Ukraina. De aller fleste som kommer til Norge nå, har ukrainsk bakgrunn. Derfor et dette et spesielt tiltak for dem, bekrefter arbeids- og likestillingsminister Tonje Brenna overfor ABC Nyheter.

– Er ukrainske flyktninger tryggere enn andre flyktninger? I så fall: Hvorfor?

– Regjeringen er spesielt opptatt av at ukrainere raskt kommer i jobb og forsørger seg selv. Samtidig vet vi at transportbransjen opplever mangel på sjåfører. Blant de mange fordrevne fra Ukraina som er i Norge nå finnes det personer med kompetanse og erfaring som bussjåfør. Med denne endringen får vi dermed en vinn-vinn situasjon!

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men er det sånn at statsråden ikke vil svare på hva hun mener med sitatet hun ga NRK. Altså spørsmålet: Mener Brenna at ukrainske flyktninger er tryggere enn andre flyktninger? spør ABC Nyheter på epost i epost til Brennas rådgiver.

Svaret vi får er en henvisning til tre faktapunkter:

  • Søkeren må fremlegge ukrainsk politiattest. Det foreslås også en midlertidig hjemmel for intervju med søkeren, og avslagshjemmel for de tilfeller der politiet ikke finner grunn til å feste lit til den fremlagte dokumentasjonen.
  • I tillegg til kjøreseddel, må alle som skal bli bussjåfør ha utdanning i yrkessjåføkompetanse (YSK)
  • Noen ukrainere har yrkessjåførkompetanse fra hjemlandet. Statens vegvesen har hatt på høring forslag til forkortet utdan­ningsprogram for disse, slik at de skal kunne gjennomføre den norske YSK-utdanningen på kortere tid enn normalt.

– Dette er fortsatt ikke noe konkret svar på om hun mener ukrainske flyktninger er tryggere enn andre, for eksempel syriske eller eritreiske, flyktninger. Er svaret som er implisitt er at ukrainske flyktningers identitet og sikkerhetsvurderingen av dem er enklere/sikrere?

Dette spørsmålet har vi i skrivende stund ikke fått svar på.