Oslos klima- og trafikkmål ryker

– Jeg vil mye heller at vi strekker oss etter ambisiøse mål, enn at vi setter slappe mål, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG). Foto: Terje Pedersen / NTB
– Jeg vil mye heller at vi strekker oss etter ambisiøse mål, enn at vi setter slappe mål, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG). Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biltrafikken i Oslo skulle ned med 20 prosent innen utgangen av 2023, men har bare falt 1,3 prosent siden 2015.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2019 slo byrådet fast at Oslo skulle bli verdens første utslippsfrie storby. Flere mål skulle være oppfylt innen utgangen av 2023. Men minst tre av Oslos klima- og trafikkmål vil ryke, skriver Aftenposten.

Klimagassutslippene skulle være redusert med minst 52 prosent innen utgangen av 2023 sammenlignet med 2009-nivå, men det målet blir minst tre år forsinket. Målet var 100 kilometer ny sykkelvei i år, men byrådet mener nå at cirka 80 kilometer er realistisk. Det innrømmer byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) i et notat til samferdsels- og miljøutvalget.

Avstanden mellom mål og måloppnåelse er særlig stor når det gjelder å få ned biltrafikken. Trafikken har stått nesten på stedet hvil til tross for en kraftig økning i bompenger, innføring av en ny, indre ring og fjerning av p-plasser.

Stav skriver i en epost til Aftenposten at de må gjøre mye mer fremover.

– Nå i april skal vi kutte kollektivprisene, og til neste år skal vi øke bompengene.

– Jeg vil mye heller at vi strekker oss etter ambisiøse mål, enn at vi setter slappe mål, sier MDG-byråden.