NRK: Regjeringen vil fjerne momsfritak for elbiler

<p>Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu er kritisk til den varslede endringen i momsfritaket for elbiler i revidert statsbudsjett.</p>
Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu er kritisk til den varslede endringen i momsfritaket for elbiler i revidert statsbudsjett. Foto: Mariam Butt / NTB

Regjeringen vil fjerne momsfritaket for elbiler fra neste år i forslaget til revidert nasjonalbudsjett, ifølge NRK. Elbilforeningen kaller forslaget håpløst.

Som erstatning for dagens fritak for dagens merverdiavgift vil regjeringen innføre en tilskuddsordning som skal speile et fritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, heter det i budsjettet.

Dette vil gjøre at normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av en normalisering av avgiftsleggingen, skriver NRK.

– Håpløst, uforutsigbart og ubrukelig

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu til NTB.

– Elbilforeningen er svært kritisk til at regjeringen i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett i stedet for toppmoms plutselig foreslår å innføre full moms på elbiler kombinert med en tungvint og utrygg subsidieordning, sier Bu.

– Momsfritak har vært forståelig og forutsigbart, og bidratt til at nybilkjøperne har valgt elbil framfor en forurensende bil. Elbilforeningen har vært klar på at man fra 2023 gradvis og forsiktig kan starte innfasing av moms. Regjeringen skroter i stedet oppskriften på den norske elbilsuksessen for å innføre en komplisert subsidieordning, sier Bu videre.

MDG: Et alvorlig angrep på elbilfordelene

Forslaget om å innføre moms på dyre elbiler møtes med hoderysting i Venstre og Miljøpartiet De Grønne.

Disse bilene er ikke bare for rikfolk, sier MDG-leder Une Bastholm. Hun viser til at en rekke modeller koster over 500.000 kroner.

– De er det reelle alternativet for en del familier. Kanskje trenger du en bil med god rekkevidde, en med god plass og stort bagasjerom eller at du bor et sted der du trenger en tyngre bil som kommer seg bedre fram fordi veien ikke er så god, sier hun.

I verste fall kan dette gjøre at utrullingen av elbiler i distriktene kan ta lenger tid, mener hun.

– Vi vet at der trenger vi at elbilfordelene forbedrer seg nå. Vi har fått en del til å komme over på elbil i byområder, men det er stor forskjell i Norge på hvor vanlig det er med elbil, sier hun.

Venstre: – Dette er en reversering

Også Venstre reagerer kraftig på forslaget. Regjeringen vil fjerne det viktigste tiltaket vi har for å oppnå 80 prosent elbilsalg i Norge, mener Ola Elvestuen.

– Nå lager de bare en vanlig støtteordning – og en ganske moderat en – som mange land har, uten at det har gitt noen positiv effekt, sier han.

– Dette er en reversering og egentlig å stoppe den unike norske elbilsatsingen som har vist vei for verden og har vært en enorm suksess fram til nå. Vi har stått i kampen i alle disse årene. Nå viser Senterpartiet og Arbeiderpartiet sitt sanne ansikt. Dette er noe de ikke satser på, legger Elvestuen til.

Personvernpolicy