Oslos første elektriske øybåt på plass

De gamle, trofaste Oslofergene (bildet) skal i løpet av 2022 byttes ut med nye, større og helelektriske ferger. Den første ankom Oslo i går og skal etter planen settes i trafikk fra midten av januar.
De gamle, trofaste Oslofergene (bildet) skal i løpet av 2022 byttes ut med nye, større og helelektriske ferger. Den første ankom Oslo i går og skal etter planen settes i trafikk fra midten av januar. Foto: Terje Pedersen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første av fem nybygde, moderne utslippsfrie øybåter ankom Oslo onsdag. Den skal etter planen settes i rute etter nyttår.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye helelektriske fergen har fått navnet Oslofjord 1 og skal klargjøres blant annet med tekniske tilpasninger og testing før den etter planen settes i trafikk i midten av januar.

De neste fire båtene vil gradvis komme til Oslo fram mot sommersesongen og videre i 2022. Båtene er universelt utformet, har god utsikt og plass til over 100 flere passasjerer enn i dag.

All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene ble målet allerede nådd i 2020, alle øybåtene skal være utslippsfrie i løpet av 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene.

De nye Oslobåtene er designet av Multi Maritime i Førde og bygges i Tyrkia.