Rødt fnyser av regjeringens pendlerløfte

Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes kommer med løfter om CO2-rabatt, men vil målrette den mot personer som tjener under 600.000 kroner. Foto: Torstein Bøe / NTB
Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes kommer med løfter om CO2-rabatt, men vil målrette den mot personer som tjener under 600.000 kroner. Foto: Torstein Bøe / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre, Venstre og KrF vil kompensere for økt CO2-avgift ved å heve pendlerfradraget i distriktene. – Står ikke til troende, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen har fått knallhard kritikk fra opposisjonen for å gjøre det dyrere for pendlere.

Nå går Høyre, Venstre og KrF til valg på å reversere sin egen politikk.

I klimameldingen har regjeringen sagt at CO2-avgiften skal mer enn tredobles fram til 2030 for å få ned klimagassutslippene.

Når CO2-avgiften øker, blir det dyrere med drivstoff. Den effekten foreslår nå regjeringen å nulle ut for bilister i distriktene.

Målet er at det ikke skal bli dyrere å kjøre bil på bygda.

– Vi må finne gode løsninger fremover som gjør at vi kan få en klimaeffekt uten at vi gjør det vanskeligere og dyrere for folk, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.

Billigere å reise langt

Regjeringens forslag går ut på å kompensere for økningen i CO2-avgiften gjennom å heve skattefradraget for pendlere i distriktene.

Det skal skje på to måter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

* Oppheve halveringen av dagens sats fra 50.000 kilometer. Det betyr at den samme satsen gjelder uavhengig av reiselengde.

* Senke egenandelen fra dagens nivå på 23.900 kroner til 14.000 kroner for folk bosatt i de 300 minst sentrale kommunene.

– Når CO2-avgiften øker, så blir det en økt kostnad, men så kommer dette som en kompensasjon, sier KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.

Hovedsak for Ap og Sp

Et av hovedpunktene i Arbeiderpartiets hundredagersplan er å øke pendlerfradraget ved å sette ned egenandelen til 15.000 kroner. Også Senterpartiet har økt pendlerfradrag som en hovedsak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen har på sin side hevet egenandelen for pendlere i flere omganger de siste åtte årene.

Solberg svarer slik på om Høyre prøver å tekkes Senterparti-velgere:

– Dette er et argument for at man i distriktene vil få en større belastning av CO2-avgiften fordi det er en del som pendler lengre, det er mindre utbygging av elbil-ladere og færre kollektivtilbud, sier Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nuller ut effekten

Venstre-leder Guri Melby mener CO2-rabatten vil bidra til å øke oppslutningen om miljøavgifter. Hun avviser at hensikten er å gjøre det billigere å kjøre bil.

– Det blir ikke billigere å bruke bil i 2022 enn i 2021. Målet vårt er at det skal bli cirka like dyrt hvis du regner med den økte CO2-avgiften, sier Melby.

– Er dette et godt klimatiltak?

– Klimapolitikken skal først og fremst være klimapolitikk. Så må vi ta hensyn til sosial fordeling og distriktene i andre deler av politikken, sier Melby.

Rødt: Ikke troverdig

– Dette utspillet står ikke til troende for fem øre, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Han viser til regjeringens tidligere kutt i skattefradraget for pendlere og kommer samtidig med et spark til Melby, som startet valgkampen med et frieri til byene.

– Senest på Venstres valgkampåpning tidligere denne uka avviste Guri Melby å ta hensyn til distriktene og fordeling i klimapolitikken, sier Moxnes.

Rødt har selv programfestet at partiet vil jevne ut økende CO2-avgifter gjennom en klimarabatt til alle som tjener under 600.000 kroner.

– Dette har regjeringen avvist blankt, sier Moxnes.