Samferdselsministeren med klar forventning til elsparkesykkelaktører om nattestenging

Samferdselsminister, Knut Arild Hareide (KrF), forventer at elsparkesykkelaktører i kommuner som har oppfordret til det, som Oslo, innfører nattestengning. Foto: Torstein Bøe / NTB
Samferdselsminister, Knut Arild Hareide (KrF), forventer at elsparkesykkelaktører i kommuner som har oppfordret til det, som Oslo, innfører nattestengning. Foto: Torstein Bøe / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skriver at han forventer at elsparkesykkelbransjen stenger syklene på nattetid der kommunene har bedt om det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil gi honnør til byrådsleder Raymond Johansen som både foreslår en tydelig kommunal regulering, og utfordrer bransjen til nattestenging. En bransje som også har bedt om regulering, og nå fått det, skriver Hareide i et Facebook-innlegg.

– Det er min klare forventning at aktørene nå følger oppfordringen om nattestenging, der det er kommet fra lokale myndigheter, skriver han videre.

Tirsdag valgte Ryde å stenge elsparkesyklene sine på nettene i helgene. Bolt har siden gjort det samme. Onsdag oppfordret byrådsleder Raymond Johansen (Ap) de øvrige aktørene til å gjøre det samme umiddelbart.

Samtidig vedgår Hareide at nattestenging ikke vil løse alle utfordringer og ber også syklistene ta ansvar for å kjøre forsvarlig.

Hareide sier for mange ikke respekterer reglene og kjører flere på én elsparkesykkel eller mens de er påvirket av rus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er i gang med arbeidet med å få på plass en promillegrense, skriver samferdselsministeren.

Tirsdag kom leger ved Oslo universitetssykehus med statistikk som viser at nesten én av tre skader som skadelegevakten tar hånd om i Oslo mellom midnatt og 05.00, skyldes uhell på elsparkesykkel.

55 prosent av de skadde på elsparkesykkel sist helg var alkoholpåvirket, viste samme statistikk.

– Jeg tror likevel ikke et forbud er løsningen – men en god regulering er nødvendig. Mye er på plass, og vi jobber fortsatt med flere innstramminger, sier Hareide.