Sjøfartsdirektoratet avdekket sju avvik og flere svikt i sikkerhetspolitikken hos Hurtigruten

Sjøfartsdirektoratets gransking av coronautbruddet på MS Roald Amundsen har avdekket sju avvik og svikt på flere områder i sikkerhetspolitikken hos Hurtigruten. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Sjøfartsdirektoratets gransking av coronautbruddet på MS Roald Amundsen har avdekket sju avvik og svikt på flere områder i sikkerhetspolitikken hos Hurtigruten. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjøfartsdirektoratets gransking av coronautbruddet på MS Roald Amundsen har avdekket sju avvik og svikt på flere områder i sikkerhetspolitikken hos Hurtigruten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen av avvikene blir kategorisert som alvorlige, og de får ikke konsekvenser for Hurtigrutens driftstillatelser, opplyser Hurtigruten tirsdag kveld.

Tilleggsrevisjonen ble gjennomført etter at det i juli oppsto et coronasmitteutbrudd på hurtigruteskipet Roald Amundsen. Det ble registrert smitte hos 29 passasjerer og 42 ansatte etter utbruddet.

Avvikene og sikkerhetssviktene ble funnet hos driftsselskapet Hurtigruten Cruise AS. Rederiet understreker at forbedringsarbeidet allerede er i gang.

– Det Sjøfartsdirektoratet påpeker er alvorlig og viser at vi må forbedre oss. Dette er første viktige steg på veien til å få alle svar på bordet og få forbedret alle aspekter av operasjonen vår. Nå avventer vi den eksterne granskingen, som vil gi oss enda flere svar og et bredere grunnlag for arbeidet vi har foran oss, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Fakta om avvikene på MS Roald Amundsen

Sjøfartsdirektoratet registrerte følgende avvik i sin tilleggsrevisjon av Hurtigruten etter coronautbruddet om bord på MS Roald Amundsen i juli:

* Varslingsrutiner for smitte om bord ble ikke fulgt, og det tok flere dager før rederiledelsen ble informert.

* Uklare kommandolinjer for ansvar og varsling om bord på skipet og i selskapet. Det var også uklart om skipslegen var ansatt i rederiet eller på skipet.

* Det var ikke dokumentert at det ble gjennomført øvelser i coronatesting blant mannskapet, eller at det var testutstyr om bord.

* Det ble ikke loggført i dekksdagbok at mannskap var syke allerede 21. juli, eller at det var mistanke om coronavirus. Da utbruddet var et faktum, ble det heller ikke loggført.

* Det ble ikke gjennomført risikovurdering i rederiet før cruiset ble startet opp 17. juli. Siste risikovurdering ble gjennomført 26. mars.

* Selskapet har ikke fulgt sin egen sikkerhetspolitikk og har ikke gjennomført flere prosedyrer og fastsatte planer.

* Organisasjonskart i kvalitetshåndboka og stillingsbeskrivelser i personalhåndboka stemmer ikke overens, og det er avvik mellom den norske og den engelske versjonen av personalhåndboka, blant annet i stillingsbeskrivelser.

* Det er også gjort en observasjon om at bemanningen var redusert i rederiadministrasjonen på grunn av ferieavvikling og permittering, og det var uklart om selskapet var tilstrekkelig bemannet for å planlegge og gjennomføre oppstart av cruiset.

Kilde: Sjøfartsdirektoratets revisjon av Hurtigruten Cruise AS