Utdanningsforbundet bekymret for sosial ulikhet ved hjemmeskole

Mens elever i fellesskolen skal ha tilgang på like stor plass, samme hjelpemidler og utstyr, vil det varierer mye hvem og hva elevene har til rådighet i hjemmeskolen sin. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix
Mens elever i fellesskolen skal ha tilgang på like stor plass, samme hjelpemidler og utstyr, vil det varierer mye hvem og hva elevene har til rådighet i hjemmeskolen sin. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede eksisterende sosiale ulikheter mellom elever forsterkes av hjemmeskole, mener forskerne, som minner om at norsk skole skal utjevne slike ulikheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens elever i fellesskolen skal ha tilgang på like stor plass, samme hjelpemidler og utstyr, vil det varierer mye hvem og hva elevene har til rådighet i hjemmeskolen sin, påpeker fagfolk overfor Klassekampen.

– Barn av foreldre med høyere sosioøkonomisk bakgrunn klarer seg bedre i skolen. Nå når skolen ikke kan bidra, henger det enda mer på foreldrene, sier Anna Cecilia Rapp, førsteamanuensis ved lærerutdanningen på NTNU.

– Foreldrenes bakgrunn og involvering blir mer tydelig nå. Hvis dette varer ut i tid, kan man sette spørsmålstegn ved det likeverdige opplæringstilbudet til elevene, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet. Han er bekymret.

Professor Bodil Kleve ved lærerutdanningen på Oslo Met har forsket på hvordan elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn takler klasseromssituasjonen og lærer matematikk.

– Det som skjer nå, når barna skal være hjemme og få digital undervisning, er at den formen for undervisning vil forsterke de forskjellene som var der i utgangspunktet, sier hun.