Lufttransport vil ha langtidskontrakt om de skal overta ambulanseflytjenesten i nord

Her står Lufttransport sine små ambulansefly som kan fly på kortbanenettet i nord. De er parkert i snøen utenfor flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Her står Lufttransport sine små ambulansefly som kan fly på kortbanenettet i nord. De er parkert i snøen utenfor flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lufttransport ønsker ikke å tre inn som operatør i luftambulansetjenesten i en kortere periode, men vil ha en langtidskontrakt om de skal overta for Babcock.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer fram i et brev som selskapet har sendt til Luftambulansetjenesten HF. I brevet skisserer Lufttransport tre scenarioer med selskapet som ny ambulanseflyoperatør, skriver Dagbladet.

To av scenarioene innebærer at selskapet gis en direkte kontrakt til å drive ambulanseflytjenesten, mens ett scenario går ut på at Lufttransport leier ut kortbanefly til Babcock, som skal la selskapet drive de tekniske operasjonene på flyene, ifølge avisa.

I brevet konkluderer administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport at det beste vil være at staten gir Lufttransport en lang kontrakt for driften av ambulanseflyene i nord eller i hele landet.

– Det vi forsøker å si i tilbakemeldingen til Luftambulansetjenesten, er at vi ikke ønsker å tre inn som operatør i tjenesten for kortere tid, vi tror heller ikke det vil avhjelpe situasjonen, da vi er avhengig av piloter fra Babcock, sier Frank Wilhelmsen til Dagbladet.

I 2018 tapte Lufttransport anbudskampen for Babcock, og selskapet har i dag ambulansefly stående på bakken.