NRK får kritikk for hyppig omtale av egne programmer

Dramaserien «Exit» omtales hyppig på NRKs nyhetssendinger. Det får kanalen mediekritikk for. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Dramaserien «Exit» omtales hyppig på NRKs nyhetssendinger. Det får kanalen mediekritikk for. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil i år har «Exit» og andre NRK-serier blitt omtalt 243 ganger på kanalens egne nyhetssendinger. Ekspert frykter det vil svekke kanalens troverdighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediebyrået Retriever har på forespørsel fra Klassekampen undersøkt hvor mye NRK bruker sine nyhetsflater til å omtale egne programmer.

– NRK har et sterkt behov for å pusse støv av Vær varsom-plakatens punkt 2.7, sier ekspert på presseetikk Svein Brurås.

Punktet slår fast at «journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame». Brurås tror det svekker NRKs troverdighet når det som presenteres som nyheter, handler om egne underholdningsprogrammer.

Programredaktør Kyrre Nakkim i NRK tilbakeviser at kanalen bryter med regelverket, eller at omtalen går på troverdigheten løs.

– Regelen hos oss er at nyhetskriteriet skal legges til grunn for egne produkter. Dersom disse produktene skaper stort engasjement i befolkningen, så skal engasjementet også gjenspeiles i våre nyhetssendinger, sier han.