Stor seersvikt for NRKs «Sommeråpent»
NRKs « Sommeråpent» har mistet nesten halvparten av sine seere på fire år, viser tall fra statskanalen.
Under toppåret 2015 hadde programmet gjennomsnittlig 584.000 seere, mens tallet i år er 298.000, skriver bransjenettstedet Kampanje. I fjor var tallet 346.000.
Programmet har også tapt markedsandeler, fra 43 prosent i fjor til 38 prosent i dag.
– Jeg tenker at det er naturlig at tallene går ned fordi folk ser mindre lineær-tv. Vi synes at dette er et helt ålreit sommertilbud og har is i magen. Det er viktig og gøy å lage « Sommeråpent», sier administrasjonssjef Åse Eline Nilsen i NRK Underholdning.
Les også : Én av tre er imot NRK-skatt
Medieanalytiker Maren Eline Fossan i NRK trekker også fram den generelle nedgangen i lineær-tv som en årsak, i tillegg til at « Sommeråpent» i fjor satset større med «Monsen minutt for minutt».
I fjor kostet det 20,3 millioner å produsere « Sommeråpent» som gikk over fire uker.
I år er prislappen 18 millioner for programmet som går over seks uker.