Støtteforening: Dansk politi etterforsker Scandinavian Star-brannen

Katastrofebrannen på Scandinavian Star, som startet natt til 7. april 1990, kostet 159 mennesker livet.
Katastrofebrannen på Scandinavian Star, som startet natt til 7. april 1990, kostet 159 mennesker livet. Foto: Per Løchen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet i København etterforsker brannen på ferja Scandinavian Star, får den danske støtteforeningen opplyst av Statsadvokaten i København.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er senioranklager Dorthe Vejsig hos Statsadvokaten i København som opplyser dette til Scandinavian Stars Danske Støtteforening. Det er ifølge støtteforeningens talsmann Mike Axdal snakk om en lukket etterforskning som ennå ikke er blitt offentlig kjent.

– Støtteforeningen hilser meddelelsen velkommen. At noen nå ser alvoret i at eier, reder og forsikringsforholdet aldri tidligere er blitt etterforsket av dansk politi, sier Axdal i en pressemelding.

– Med alle bevis og tilståelser som Støtteforeningen har levert til politiet siden mai 2018, er det eneste riktige å ta fatt på – og få saken etterforsket, sier Axdal.

Han sier de nå venter på at politiet og påtalemyndigheten oppnevner bistandsadvokater for involverte og pårørende.

Folketinget med enstemmig vedtak

159 mennesker omkom, de fleste av dem nordmenn, da det brøt ut brann på Scandinavian Star våren 1990. Ferja ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn fredag 6. april 1990, og brannkatastrofen inntraff på den første turen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle partiene på det danske Folketinget stemte i månedsskiftet mars/april for et vedtak der skipsbrannen omtales som «mordbrannen» og der det fastslås at den stadig er uoppklart.

«Det er først og fremst dypt smertefullt for de mange etterlatte, men også for samfunnet som helhet, at det ennå ikke har lyktes å finne og straffe de ansvarlige for den største mordbrann i Skandinavia etter andre verdenskrig. Ansvaret for en slik forbrytelse foreldes aldri, og hvis politiet får nye opplysninger i saken skal de fortsatt vurderes med henblikk på eventuell undersøkelse med henblikk på oppklaring,» heter det i vedtaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Granskningskommisjon

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité stilte seg i fjor vår bak konklusjonen i granskingskommisjonens rapport, der mistankene om sabotasje ble avvist.

Kontrollkomiteen mente at det er «lite sannsynlig at det kan frembringes nye og avgjørende fakta» og at det av hensyn til berørte som ønsker at saken avsluttes vil være «lite hensiktsmessig med videre undersøkelser».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortingets granskingskommisjon verken etterforsket eller gransket eierskap, rederforhold eller forsikringsforhold. I et brev til støttegruppen fra februar i år viser lederen i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, Dag Terje Andersen (Ap), til at det ble gjort en avtale om at etterforskning av forhold rundt eierskap, driftsansvar og eventuelle økonomiske motiver skal håndteres av Danmark, og at Norge skulle etterforske rundt brannen og «de tekniske funksjoner.»

Etterforskning henlagt i 2016

Under den første etterforskningen ble det funnet mangler ved redningsutstyret om bord, og den norske kapteinen og to danske redere ble i 1991 dømt til korte straffer.

En ny etterforskning av saken ble satt i gang i 2014 for å avklare om de mange brannene om bord var påsatt og undersøke mistanker om forsikringssvindel. Saken ble henlagt av politiet i 2016 på grunn av mangel på bevis.