Volvo er igjen best på kundetilfredshet

Administrerende direktør i Volvo Cars Norge sier det er stort å vinne for andre året på rad. Her fra en billansering i Oslo i 2008. Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Administrerende direktør i Volvo Cars Norge sier det er stort å vinne for andre året på rad. Her fra en billansering i Oslo i 2008. Foto: Morten Holm / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Volvo topper årets utgave av Norsk kundebarometer, mens nykommer Tesla er i fritt fall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er andre året på rad at Volvo er den bedriften i Norge som best tilfredsstiller sine kunder.

Bak følger Toyota og Flytoget, som har vunnet kundetilfredshetsprisen seks ganger hver, ifølge Dagens Næringsliv som har fått tilgang til barometeret som offentliggjøres av Handelshøyskolen BI onsdag.

Tesla ble for første gang målt i fjor, og havnet da på en fjerdeplass med sterke 82,8 kundetilfredshetspoeng. Ett år senere ligger de på 51. plass.

– Det er en trist, men ikke uventet konsekvens av at vi har hatt utfordringer med servicekapasiteten i Norge. Vi bruker betydelig med tid og ressurser på å rette opp i dette for å gi den kundeopplevelsen som vi ønsker at Tesla-eierne skal ha, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til avisa.

I dagligvarebransjen er det Meny som gjør det best. De er på 43. plass totalt, etterfulgt av Kiwi (73) og Coop Obs (89).

Bunnpris ligger på 153. plass med 59 poeng og «svært misfornøyde kunder». Nederst, på 154. plass, er Get.

Siden 1996 har BI utført undersøkelsen som måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Undersøkelsen, som er gjort av Norstat, omfatter til sammen 154 bedrifter. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.

Personvernpolicy