Norwegian vant søksmål om «kundenapping»

Norwegian ble saksøkt for å drive med «kundenapping» av Express Group Havacilik Egitim Hizmetleri (EAG). Nå har de blitt frikjent. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Norwegian ble saksøkt for å drive med «kundenapping» av Express Group Havacilik Egitim Hizmetleri (EAG). Nå har de blitt frikjent. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian vant søksmålet mot Express Group Havacilik Egitim Hizmetleri (EAG) i Oslo tingrett etter at de ble saksøkt for å drive med «kundenapping».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

EAG mente Norwegian drev med «kundenapping» da de, ifølge saksøkeren, brøt en kontrakt om salg av fire Boeing 737–300 og to motorer, skriver E24.

EAG er dømt til å betale Norwegians sakskostnader på drøyt 430.000 kroner.

Søkssøkeren mente blant annet at Norwegian trenerte gjennomføringen av kontrakten, og til slutt heller solgte flyene og motorene til EAGs egen kunde, BulAir. De krevde 15,5 millioner kroner av det norske flyselskapet.

I dommen fra Oslo tingrett heter det at retten ikke kan se Norwegian «har hatt reelle forhandlinger med BulAir» i forkant av avtalens utløpsdato. Tvert om hadde flyselskapet interesse av å få gjennomført avtalen med AEG siden det ga større fortjeneste enn salget til BulAir, skriver retten i sin avgjørelse.

EAGs advokat opplyser til E24 at de ikke har anledning til å kommentere saken.