Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret

I november var det gjennomslag for Nordens lengste jernbanetunnel. Nå er alle boremaskiner ferdige. Follobanen skal gå fra Oslo til Ski og vil korte ned reisetiden.
I november var det gjennomslag for Nordens lengste jernbanetunnel. Nå er alle boremaskiner ferdige. Follobanen skal gå fra Oslo til Ski og vil korte ned reisetiden. Foto: NTB scanpix

Om lag 350 gjester og ansatte var til stede da de siste boremaskinene brøt ut av fjellskjæringen til Follobanens 20 kilometer lange tunnel med to løp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Bane Nor som byggherre er godt fornøyd med at tunnelboringen er fullført til avtalt tid. Dette er et godt resultat, sier Birger Steffensen, assisterende utbyggingsdirektør i Bane Nor.

Han legger til at Bane Nor ser fram til å tilby halvert reisetid med den nye Follobanen mellom Oslo og Ski, ettersom jernbanesatsingen er viktig for reisende og for vekst og utvikling i Oslo- og Follo-regionen.

Boringen av den 20 kilometer lange tunnelen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016.

Inne i fjellet mellom Oslo sentrum og Ski har tunnelarbeidere stått på hver dag, unntatt søndager, i fire skift døgnet rundt. På det meste har 1.000 personer deltatt i arbeidet. Over 100 tunnelarbeidere har stått for boringen med de to maskinene som kom i mål 26. februar.

For en måned siden ble det kjent at åpningen av Follobanen blir utsatt med ett år til slutten av 2022 og at prosjektet blir to milliarder kroner dyrere enn antatt.

Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden.

Personvernpolicy