Q-Meieriene mener Tine bryter markedsføringsloven

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tine lanserer yougurt i en klemmepose som Q-Meieriene mener er svimlende lik deres egen Skyr mini. Q-Meieriene truer med retten hvis ikke forpakningen endres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For tre år siden lanserte Q-Meieriene Skyr mini, som ble en kjempesuksess. Mandag lanserer også Tine yougurt i klemmepose. Problemet er bare at Q-Merieriene mener de to produktene ligner for mye på hverandre, skriver Aftenposten.

– Dette er et svært viktig produkt for oss, og nå er vi redd kundene kommer til å ta feil og velge konkurrentens vare i stedet, sier Q-sjefen, Bent Myrdahl.

Q mener meierigiganten bryter markedsføringsloven, og vurderer derfor rettslige skritt om ikke Tine endrer forpakning. TIne mener de har loven på sin side.

– Tine er svært opptatt av å ikke misbruke andres design eller varemerkerettigheter, så dette har vært nøye vurdert. Vi viderefører Sprettdesignet fra 2011 over på et format som brukes av mange aktører, opplyser kommunikasjonsdirektør i Tine, Lars Galtung til avisen.