Bensinstasjoner slurver med hygienen

Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stikkprøver ved 30 bensinstasjoner avslører slurv ved rengjøring av toaletter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det legger vi oss flate for. Dette et viktig område for oss og det skal være ordentlig rengjort. Det skal være innbydende å komme på toalettene på våre stasjoner,» heter det i en uttalelse fra Esso etter at TV2 Hjelper deg kartla hygienestandarden.

Tre av 30 toalett holdt mål

Nå varsler bensingiganten en gjennomgang av rutiner og økt bevisstgjøring blant de ansatte i forhold til hva som vaskes og hvordan det vaskes.

De 30 kontrollerte toalettene tilhører Shell, Esso og Circle K og ligger blant annet i Sandvika, Asker, Moss, Lier, Skedsmokorset, Vestby, Kløfta, Drammen, Råde og Oslo.

Kun tre av toalettene skal ha blitt grundig vasket i løpet av en uke. Det ble også oppdaget avvik på vaskelister, som kan tyde på at det krysses av uten at det egentlig er vasket.

Åtte sjekkpunkter

Foto: Scanpix / NTB scanpix
Foto: Scanpix / NTB scanpix

TV 2 Hjelper deg gikk grundig til verks da de skulle teste hygienen. En uke før toalettene ble sjekket ble det påført UV-krem på inntil åtte kontaktpunkter på hvert toalett, som dørhåndtak, såpedispenser, dokant og nedtrekknapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én uke senere dro TV-teamet tilbake for å sjekke resultatet. Dersom det er rengjort skal all UV-kremen være borte, noe som bare var tilfelle ved tre av tretti kontrollerte toalett.

«Renhold har høyeste prioritet»

– Jeg tenker at det betyr at vi trenger en gjennomgang av rutinene våre for å sikre at renholdet blir gjort på en tilfredsstillende måte, slik at kundene møter rene toalett når de kommer til stasjonene våre, uttaler en representant for Shell.

Ved Circle K tar de hygienetesten til etterretning:

«Vi er ikke fornøyde med det som ble avdekket. Renhold har høyeste prioritet hos oss. Tilbakemeldinger som dette og fra kunder er viktig, og hjelper oss til å bli bedre,» uttaler Circle K, ifølge TV2.