Oslo kommune har fått over 20.000 søppelklager

Veireno tok over som ny renovasjonsleverandør i Oslo i begynnelsen av oktober, og har siden det hatt store problemer med å få hentet avfallet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Veireno tok over som ny renovasjonsleverandør i Oslo i begynnelsen av oktober, og har siden det hatt store problemer med å få hentet avfallet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 20.000 klager har Renovasjonsetaten fått inn etter at søppelproblemene i Oslo har tårnet seg opp. Likevel har det kun gitt mulkt for hundre av tilfellene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke noe mål for oss å gi mulkt, det er et middel for å komme i normal drift i henhold til kontrakten, sier kommunikasjonsdirektør Tone Dalen i REN til Aftenposten.

Ifølge avisen hadde REN registrert 21.462 klager. Hvis alle de hadde en avfallsbeholder, ville det alene gitt grunnlag for 21,5 millioner kroner i bot for hver dag de ikke ble tømt.

– Vi er mye mer opptatt av at det settes inn flere biler og flere mannskaper enn av å gi mulkt. I kontrakten står det at v i kan kreve dagmulkt. Vi gjør løpende vurderinger av hvor hensiktsmessig det er å kreve dagmulkt vurdert opp mot andre sanksjonsmuligheter i kontrakten, sier Dalen.

Søppelfirmaet Veireno har i forhold til kontrakten sluppet veldig billig unna, for satsene ligger på 1.000 kroner per dag for avfallsbeholdere under 1.200 liter og 6.000 kroner for over.

REN har bare i oktober pålagt søppelfirmaet å betale ekstrakostnader for rundt 5 millioner kroner, opplyser de i en pressemelding.