Bratt seerfall for NRKs nye realityserie «Den ultimate agent»

Deltagerne i NRKs nye realityserie konkurrerer om å bli kåret til «Den ultimate agent». Nå må de spore opp over 100.000 seere dersom de skal klare å komme seg tilbake til nivået de hadde på premieren. Foto: NRK
Deltagerne i NRKs nye realityserie konkurrerer om å bli kåret til «Den ultimate agent». Nå må de spore opp over 100.000 seere dersom de skal klare å komme seg tilbake til nivået de hadde på premieren. Foto: NRK
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har mistet 124.000 seere på en uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRKs nye realityserie «Den ultimate agent» opplevde et bratt fall i seertallet fra første til andre episode. 456.000 fikk med seg premieren lørdag 12. januar. Det ga en andel på 34,1 prosent. Da NRK viste andre episode av programmet forrige lørdag, var seertallet redusert til 332.000 og andelen krympet til 26 prosent.

Det betyr at 124.000 har falt fra på én uke.

«Den ultimate agent» kan heller ikke vise til høy popularitet på NRKs nett-tv-spiller NRK TV. Første episode er kun sett av 37.000 her, mens andre episode foreløpig er sett av 14.000.

– «Den ultimate agent» er et nytt norsk format, og har tøff konkurranse i møte med del to av «Hver gang vi møtes». Den har bare vært på i to uker, og vi satser på at seertallene øker utover i sesongen, sier tv-sjef Arne Helsingen i NRK til Kampanje.

VG og Dagbladets tv-anmeldere dro frem slakteknivene da programmet gikk på lufta for en drøy uke siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er rebusløp på tv, dette her. Linjen mellom familieunderholdning og barne-tv kan være tynn, og «Den ultimate agent» befinner seg med begge beina i den sistnevnte leiren, skrev VGs anmelder Morten Ståle Nilsen.

Les også: Slakter NRKs nye realityserie: - James Bond på valium

Flere ser «Magnus» på nett

NRKs nye humorserie «Magnus», som går på lufta rett etter «Den ultimate agent», følger samme trend på lineær-tv. Lørdagens episode, som var den fjerde i serien, hadde 173.000 seere og en andel på 17 prosent på NRK1. Det er 66.000 færre seere enn uken før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gode nyheten for NRK og Vidar Magnussen, som er hovedrolleinnehaver, manusforfatter og serieskaper på «Magnus», er at over 200.000 har sett minst én episode av «Magnus» på nett.

– «Magnus» er en serie som mange velger å se i NRK TV. Helgens episode har allerede 87.000 seere her, sier analytiker Maren Eline Fossan i NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne serien har fått skryt av tv-anmelderne med terningkast seks i VG og terningkast fem i Dagsavisen.

–Når det gjelder «Magnus» er vi mest spent på utviklingen på strømming i NRK TV. Der ser det lovende ut med en rating på over 200.000 på første episode, sier NRKs tv-sjef Arne Helsingen.

Les også: «4-stjerners middag» holder på tv-seerne

Vekst for Skavlan

NRK samler langt flere seere med «Alle mot 1», som hadde 652.000 seere og en andel på 46 prosent på lørdag.

TV 2s store lørdagssatsing «Hver gang vi møtes» hadde et samlet snitt på 544.000 seere. Første del av programmet, som går i konkurranse med «Alle mot 1», hadde 503.000 seere. Andre del av programmet, som går i konkurranse med «Den ultimate agent», hadde 626.000 seere.

«Skavlan» hadde 366.000 seere på lørdag. Det er en solid vekst på 44.000 seere fra sesongpremieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var «Nytt på nytt» som hadde flest seere i helga med 972.000, etterfulgt av «Mesternes mester» med 942.000. «Lindmo» samlet 739.000 seere på fredag.

TV 2 satser på «The Voice» på fredager i vinter. Fredagens sending hadde 378.000 seere.

Les også: Skavlan øker seertallet på lørdag

Artikkelen ble først publisert på Kampanje.com.