Bokmessa tar form - vinnerarkitekter utpekt

Av 66 innsendte forslag vant arkitektkontorene LCLA og Manthey Kula konkurransen om å få utforme Norges innendørspaviljong på bokmessen i Frankfurt 2019.
Av 66 innsendte forslag vant arkitektkontorene LCLA og Manthey Kula konkurransen om å få utforme Norges innendørspaviljong på bokmessen i Frankfurt 2019. Foto: Lcla/manthey Kula / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av 66 innsendte forslag vant arkitektkontorene LCLA og Manthey Kula konkurransen om å få utforme Norges innendørspaviljong på bokmessen i Frankfurt 2019.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar inviterte Senter for norsk skjønn- og faglitteratur i utlandet (NORLA), i samarbeid med Design og arkitektur Norge (DOGA) og Norske arkitekters landsforbund (NAL), til en åpen plan- og designkonkurranse for utforming av den norske innendørspaviljongen på Bokmessen i Frankfurt 2019. Norge er gjesteland under bokmessen, og den aktuelle paviljongen er på 2.300 kvadratmeter.

Norge forteller

Juryen vurderte 66 innsendte forslag. Tirsdag ble det klart at vinnerprosjektet er konkurranseutkastet «Norge forteller» utformet av arkitektkontorene LCLA og Manthey Kula. I forslaget er paviljongen organisert som et galleri hvor publikum presenteres for en verden av bøker og ideer som representerer «det norske».

– Juryen er svært fascinert av ideen, konseptet og beskrivelsen av det vakre landskapet som kombinerer det drømmende og det helt konkrete. Prosjektet er godt gjennomførbart, det har et lekent og åpent uttrykk som skaper flere muligheter for konkretisering og gjennomføring, sier prosjektleder for Frankfurt-prosjektet, Halldór Guðmundsson, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens største

Bokmessen i Frankfurt er verdens største litteraturmesse med over 300.000 besøkende. Hvert år blir ett såkalt gjesteland løftet fram under arrangementet, og i 2019 er det Norges tur. Anledningen til å vise fram norsk kultur har et totalbudsjett på 52 millioner kroner.

– Frankfurt-prosjektet er en viktig plattform for profilering av Norge og for eksport av norsk kunst og kultur. Her er det også gode muligheter for å vise fram vårt øvrige næringsliv. Paviljongen er det visuelt viktigste i prosjektet og vil få stor internasjonal oppmerksomhet. Dette er en stor profileringsmulighet for vinnerteamet, men også for norsk design og arkitektur for øvrig, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).