Populær alenemor

(Faksmile: YouTube.com)
(Faksmile: YouTube.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pNå kommer svarene til internettbløffen med den danske alenemoren.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): YouTube-videoen av danske «Karen» som etterlyser faren til sin sønn «August», som ifølge videoen ble til etter en fuktig natt på byen, har gått som en farsott på nett.

– Vi møttes på en bar i Nyhavn, før vi gikk hjem til meg og hadde sex. Da jeg våknet, var du borte. Det er pinlig, men jeg husker verken hvor du er fra, eller hva du heter, er noe av det kvinnen sier i videoen.

Videoen viste seg imidlertid å være en bløff i regi av den danske turistorganisasjonen VisitDenmark som mente at «Karens» historie ville lokke turister til landet. I virkeligheten spilles «Karen» av skuespilleren Ditte Arnth Jørgensen, og reklamebyrået Grey står bak filmen. Ikke uventet skapte videoen en hissig debatt i Danmark.

Mandag ble kampanjen trukket tilbake.

– Jeg beklager sterkt at filmen har støtt mange mennesker. Det har slett ikke vært meningen. Målet har vært å skape positivt kjennskap til Danmark og å skape samtaler om Danmark. For ikke fortsatt å støte folk, har vi nå tatt filmen fra YouTube, sa administrerende direktør i turistorganisasjonen, Dorte Kiilerich ifølge Politiken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over en million mennesker så imidlertid videoen før organisasjonen fjernet den og nå dukker det stadig flere videosvar og parodier opp på YouTube.

Reklambyrået Mindjumpers var blant de første som la ut et svar fra en mann som påstår han er «Augusts» pappa. Dette gjorde de fordi de mistenkte at opplegget var en bløff.

I de senere dager har det også kommet videosvar fra «Karens» tidligere jentekjæreste som lurer på hvorfor hun har fått barn med en mann, «August» som voksen og flere menn verden over som påtar seg farskapet i tillegg til en rekke parodier.

Det gjenstår å se om turiststrømmen til Danmark kommer til å øke etter den heller spesielle kampanjen.

Se noen av videosvarene her: