Tror papiravisene forsvinner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren av en av de mest anerkjente avisene i verden, The New York Times, er ikke sikker på om du får kjøpt papirutgaven i 2012.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

1,5 millioner leser New York Times på nettet hver dag, mens papirutgaven har vel 1,1 millioner abonnenter.1,5 millioner leser New York Times på nettet hver dag, mens papirutgaven har vel 1,1 millioner abonnenter.

Sammen med Washinton Post regnes The Times blant de ledende avisene i verden.

Men fremtiden ser langt fra lys ut i fullformatavisen. For fjerde året på rad synker inntjeningen for papirversjonen, og nå heller eieren mer og mer mot nettutgaven.

- Jeg vet virkelig ikke om vi kommer til å trykke Times om fem år, og vet du hva - jeg bryr meg ikke heller, sier eier og utgiver Arthur Sulzberger til den israelske avisen Haaretz.

Isteden vil Sulzberg fokusere tyngre på nettet, hvor avisen har 400.000 flere daglige lesere enn papirutgaven. Og mens gjennomsnittsleseren av fullformatavisen har vært 42 år i ti år, så er online-leseren fem år yngre.

- Internett er fantastisk, og vi er ledende der, fastslår The New York Times-eieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avisen slo nylig sammen deskene til pair- og nettutgaven for å effektivisere nyhetsflyten, og samarbeider også med Microsoft for å selge papiravisen til skjerm-lesere.

- Jeg har stor tro på å overføre avislesning til nye medier, sier Arthur Sulzberger.

Han har derimot ingen planer om å droppe fullformatet og gå over til tabloid, slik mange norske aviser har gjort de seneste årene.