Sterkere resultat fra Schibsted – fall på børsen

– Våre publisistiske virksomheter leverer godt resultat igjen, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
– Våre publisistiske virksomheter leverer godt resultat igjen, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang er VGs inntekter fra nett høyere enn for produkter utenom nett. I fjerde kvartal i fjor hadde Schibsteds aviser en vekst på nett på 15 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningsøkningen fra fjerde kvartal 2016 til samme periode i fjor gjør at digitalinntektene vokste til sitt høyeste nivå noen gang, ifølge kvartalsrapporten som ble lagt fram torsdag.

– Våre publisistiske virksomheter leverer godt resultat igjen. Veksten i digitale abonnement fortsetter, og vårt produktfokus innen digitalannonser bærer frukter, noe som gir en solid digital inntektsvekst innen medievirksomheten, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Økt resultat, men børsfall

Mediekonsernet fikk et resultat før skatt på 414 millioner kroner i siste kvartal i 2017, en økning fra 288 millioner kroner samme periode året før.

Driftsinntektene økte til 4,455 milliarder kroner, fra 4,059 milliarder kroner i samme periode året før. Driftsresultatet økte til 479 millioner kroner, fra 295 millioner kroner.

Forslaget til utbytte lyder på 1,75 kroner per aksje. Etter en times handel på Oslo Børs var A-aksjen falt hele 6,8 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VG på nett passerte papir

I fjerde kvartal 2017 passerte VG+ 142.000 abonnenter. Avisas driftsresultat (EBITDA) var 339 millioner kroner for hele 2017, noe som gir en margin på 19 prosent. Dette er en økning fra 16 prosent året før.

Omsetningen fra online-virksomhet var 863 millioner kroner, en økning fra 683 millioner kroner. For virksomhet som faller under offline-begrepet, var omsetningen 882 millioner kroner, et fall fra 1,017 milliarder kroner i 2016.

For Schibsteds øvrige abonnementsaviser i Norge falt omsetningen for året som helhet fra 2,848 til 2,522 milliarder kroner. Samtidig økte driftsoverskuddet fra 161 til 185 millioner kroner. Her er fortsatt offline-inntektene betydelig større enn online-inntektene, med henholdsvis 1,89 milliarder kroner og 631 millioner kroner for 2017.