Millionbot til Telenors betalingstjeneste

Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet mener Strex har brutt loven.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet mener Strex har brutt loven. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Betalingstjenesten Strex må betale 1 million kroner i bot for å ha inngått det Forbrukerombudet mener er ulovlige brukeravtaler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet ble ilagt tvangsmulkt av Forbrukerombudet i november 2016, men klaget vedtaket inn for Markedsrådet. Markedsrådet har nå avgjort at mulkten blir stående og at pengene må betales, ifølge E24.

– Vi er ikke motstandere av enkle betalingsløsninger. Men forbrukerne har rett til å vite hva de blir med på. Strex har latt forbrukere betale parkering, kollektivreiser og annet uten å inngå noen rammeavtale. De har brutt Finansavtaleloven, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Daglig leder Tove Mette Dramstad i den norskutviklede betalingstjenesten avviser at de har brutt lovens avtalekrav. Selskapet er eid av Telenor, Telia og icenet.no og oppgir selv å ha over tre millioner unike brukere.

– Betaling av elektroniske billetter krever ikke konsesjon, og faller derfor ikke inn under Finansavtaleloven, sier Dramstad og viser til at Strex blant annet tilbyr elektronisk SMS-betaling for parkering og kollektivtransport.

Selskapet tar likevel avgjørelsen til etterretning og vil samarbeide med Forbrukerombudet om å "sikre en god implementering av endringene".