Redaktør-leder ber mediene gå i seg selv

Norske medier lente seg under USA-valgkampen mye på meningsmålinger som ikke plukket opp mye av den støtten Donald Trump viste seg å ha. Foto: Andrew Kelly / Reuters / NTB scanpix.
Norske medier lente seg under USA-valgkampen mye på meningsmålinger som ikke plukket opp mye av den støtten Donald Trump viste seg å ha. Foto: Andrew Kelly / Reuters / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, ber norske medier gå i seg selv etter at de overså mange av strømningene som førte til at Donald Trump vant valget i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med Dagens Næringsliv ber Nybø mediene om å bli mer nøkterne i bruken av meningsmålinger og se på hvordan slike målinger gjennomføres.

– Man bør sette av tid til selvransakelse. Det er alltid mye lettere å se ting i etterpåklokskapens lys, men både brexit og den amerikanske valgkampen gir grunn til å diskutere om mediene har fjernet seg for mye fra viktige strømninger i folket, sier hun.

Nyhetsredaktør Gard Steiro i VG varsler en gjennomgang av måten man bruker meningsmålinger på.

– Det er helt åpenbart. Brexit var en ting, det var jevnere, og man oppfattet protestbølgen i stor nok grad. Dette er et svært overraskende utslag, og vi er bare nødt til å ha en diskusjon om det, sier Steiro.

Også Aftenposten varsler en gjennomgang. (©NTB)