Medier vil ha nordisk «nakenløsning» på Facebook

Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordiske mediehus har spurt Facebook om såkalt geoblokkering kan brukes til å tillate en mer liberal holdning til nakenhet for nordiske brukere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook har lagt seg på en restriktiv linje når det gjelder nakenhet, og den håndheves strengt. Den siste tiden har selskapets sensur av innlegg som gjengir bildet av den såkalte «napalmjenta» i Vietnamkrigen fått mye oppmerksomhet i Norge. Hovedfiguren på det berømte krigsfotografiet er en naken ni år gammel jente på flukt.

På et møte mellom nordiske publisister og Facebook nylig, spurte nordiske mediehus om det var mulig å bruke såkalt geoblokkering – teknologi som gjør at innholdet bare kan vises i bestemte deler av verden – til å tillate en mer liberal holdning til nakenhet i Norden, skriver Dagens Næringsliv.

– Facebooks reaksjon var at de skulle vurdere en slik løsning, og gi oss en tilbakemelding. Den har ikke kommet, så vi har spurt på nytt, sier nettsjef Frank Gander i NRK. Teknologien brukes allerede i forbindelse med annonsevisning på Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den lille havfruen ble for naken for Facebook

Kristin Grøntoft i Aftenposten har mer tro på at medier får regler som tillater dem å legge ut mer enn det vanlige brukere kan gjøre.

– Mediene har en viktig rolle i samfunnsdebatten og foretar gjennomtenkte redaksjonelle avgjørelser om hva som skal publiseres, sier hun.