Rektorer imøtegår påstand om barn uten norskkunnskap

De fleste rektorene ved fem skoler i Groruddalen, Søndre Nordstrand og på Grønland kjenner seg ikke igjen i bildet Frps innvandringspolitiske talsmann Mazyar Keshvari tegner av parallellsamfunn i Norge. Her fra Tøyen skole.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
De fleste rektorene ved fem skoler i Groruddalen, Søndre Nordstrand og på Grønland kjenner seg ikke igjen i bildet Frps innvandringspolitiske talsmann Mazyar Keshvari tegner av parallellsamfunn i Norge. Her fra Tøyen skole. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): De fleste av rektorene ved fem skoler i Oslo Øst kjenner seg ikke igjen i bildet Frps Mazyar Keshvari tegner av parallellsamfunn i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge den innvandringspolitiske talsmannen vokser det opp barn i Oslo-bydelene Groruddalen, Søndre Nordstrand og på Grønland som ikke kan ett ord norsk når de begynner på skolen.

– Jeg har aldri hørt om barn som har vokst opp i Norge som ikke kan norsk, sier Terje Andersen til Klassekampen. Han er rektor ved skolene Tøyen og Vahl. Skolene ligger i bydelene Grønland og Tøyen der 94 prosent av barna har innvandrerbakgrunn.

– De fleste av barna vi har som ikke har norsk bakgrunn, har et greit hverdagsspråk. Grunnen til at de ofte scorer lavt på nasjonale prøver, er at de mangler begreper. Det tar det noen flere år å lære uten en norsk familiebakgrunn, sier han. Heller ikke rektor Lars Petterson ved Bjørndal skole ha opplevd at barn som har vokst opp i Norge ikke kan ett ord av språket. Skolen hans har 82 prosent minoritetsspråklige elever.

Rektor Siri Ytterstad ved Veitvet skole gir imidlertid Keshvari langt på vei rett.

– Vi har tilfeller av barn som ikke kan norsk. Selv om de kan mer enn «ett ord» norsk, så mangler de det begrepsapparatet som man kan forvente av noen som skal begynne på skolen, sier hun. (©NTB)