NHO: Smilefjesordningen er ikke rettferdig

Egon Restaurant på Karl Johan i Oslo med smilefjesplakat ved inngangen. Fra januar 2016 innfører Mattilsynet smilefjestilsyn i hele Norge. Smilefjesordningen skal gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder.
Egon Restaurant på Karl Johan i Oslo med smilefjesplakat ved inngangen. Fra januar 2016 innfører Mattilsynet smilefjestilsyn i hele Norge. Smilefjesordningen skal gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mattilsynet innfører nå smilefjestilsyn på restauranter i hele Norge. NHO reiseliv mener ordningen ikke gir likhet for loven når gatekjøkken unntas ordningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ordningen fører til konkurranseulempe for serveringssteder med kokkelaget mat, mener administrerende direktør Kristin Krohn Devold.

Mattilsynet mener at smilefjesordningen vil gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder.

– Smilefjesordningen tar både gjestene og bransjen på alvor. Smilefjesene vil gi forbrukerne informasjon om hygienen ved restaurantene og kafeene før de setter seg ved bordet og bestiller mat, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).

– Ordningen gir gjestene mulighet til å gjøre bevisste valg om hvor de ønsker å spise. Jeg er også sikker på at den vil føre til bedre hygiene på serveringsstedene, slik at maten som serveres blir enda tryggere, legger han til.

Les også: Dette er smilefjesordningen

Ikke begeistret

Devold er altså ikke begeistret.

– Vi mener ordningen ikke er egnet til å gi kunnskap til kunden. Mange kunder vil tro at smilefjes eller sure fjes betyr at maten er god eller vond. Men en strekmunn kan rett og slett bety at det mangler et skjema, sier Krohn Devold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mattilsynet understreker at det ikke stilles nye krav til hygiene og håndtering av mat gjennom smilefjesordningen. Det nye er at forbrukerne nå får informasjon om resultatet av Mattilsynets kontroll med serveringsstedet. En plakat med resultatet av tilsynet skal henges opp godt synlig fra utsiden av kafeen eller restauranten.

Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med i smilefjesordningen, men vil ha tilsyn fra Mattilsynet som før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurranseulempe

Krohn Devold sier det er et problem at bransjen under ett ikke likebehandles.

– Gatekjøkken faller altså ikke inn under ordningen, og vi får dermed ingen likebehandling. Restauranter med kokkelaget mat får en konkurranseulempe, mener hun.

NHO reiseliv jobber nå tett med Mattilsynet for å få så god informasjon til restaurantene som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tapte kampen mot smilefjesordningen, nå jobber vi sammen med tilsynet for å få en så god informasjon til restaurantene som mulig. Det må bli brukervennlig å gjennomføre sjekklisten, understreker hun.

– Dessuten må ordningen utvides så raskt som mulig. Det er viktig at også gatekjøkken skal omfattes av ordningen, mener Krohn Devold.

Testkommuner

Mattilsynet opplyser at smilefjesordningen har vært prøvd ut i 15 kommuner i Midt-Norge siden 2007, og at erfaringene har vært svært gode.

– Hygienen ved serveringsstedene ble bedre. Ved oppstart fikk 33 prosent av serveringsstedene smilefjes, nå får 70 prosent et smil, heter det i pressemeldingen fra Mattilsynet, som også sier at kritikkverdige forhold blir rettet opp raskere enn før.

Både Danmark og Finland har en lignende smilefjesordning, og ordningen innføres nå i stadig flere land, opplyser Mattilsynet. (©NTB)