Økning i ulykker med snøscooter bekymrer

De siste fem årene har forsikringsselskapene registrert 920 skader ved bruk av snøscooter. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
De siste fem årene har forsikringsselskapene registrert 920 skader ved bruk av snøscooter. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Elleve personer har omkommet i ulykker med snøscooter de siste fem årene. Utviklingen bekymrer Norsk Folkehjelp, som mener det trengs gode holdninger, ferdigheter og riktig sikkerhetsutstyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste fem årene har forsikringsselskapene registrert 920 skader ved bruk av snøscooter. I 2014 var tallet 206 – en økning fra 132 ulykker i 2009.

En opptelling avisa Nordlys har gjennomført i april, viser at minst 38 personer har omkommet i snøscooterulykker siden 2000 i Troms, Finnmark og på Svalbard. Trolig er tallet høyere, men det finnes ikke noen egen statistikk over snøscooterulykker i Norge, fordi mange av dem ikke skjer i veitrafikken.

– Vi vet at risikoen for å havne i en ulykke når du ferdes med snøscooter er betydelig mye høyere enn når du ferdes med bil. I tillegg skjer ofte ulykkene utenfor vei, og det er lengre til kvalifisert hjelp, sier Erlend Aarsæther, leder for redningstjenesten i Norsk Folkehjelp.

Får støtte

Norsk Folkehjelp mener trygg ferdsel på snøscooter krever både gode holdninger, solide ferdigheter og riktig sikkerhetsutstyr. De får støtte fra snøscooterførerne.

– All erfaring tilsier at Norsk Folkehjelp vil få rett i sine spådommer. Dessverre vil mellom fem og ni mennesker omkomme på snøscooter hver vinter, inntil vi får et løypenett. Årsaken til ulykkene er at vi ikke har gode og trygge løyper i Norge, hevder Arve Lønnum, sekretær i Snøscooterimportørenes Forening (SIF).

Sammen med Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKRF) viser SIF til at det ikke har skjedd dødsulykker i prøvekommuner som har hatt snøscooterløyper siden 2000.

– Norge har seks ganger høyere ulykkesrisiko enn Sverige, ene og alene på grunn av mangel på løyper, sier SKRF-leder Erik Kirkvold.

– Ikke frislipp

SKRF og SIF mener at norske myndigheter må komme på banen og sørge for at flere kommuner får muligheten til å kjøre opp løyper. Tanken er at løypene skal gå under kraftlinjer, på ubrøytede grusveier og i områder hvor det ikke er hytter eller bebyggelse. Med andre ord er det ikke snakk om et fullt frislepp, understreker scooterorganisasjonene.

De mener det er godt dokumentert, både i Norge og Sverige, at ulykkesrisikoen ved scooterkjøring reduseres kraftig med oppkjørte løyper.

– Hvis folk også kjører edru, med hjelm og holder fartsgrensen, er ulykkesrisikoen så å si fraværende, sier Lønnum.

Frykter ny scooterlov

Regjeringen har foreslått en prøveordning hvor over 100 kommuner kan etablere løyper for fornøyelseskjøring med snøscooter. Stortinget skal behandle regjeringens nye lovforslag 7. mai.

Naturvernforbundet har så langt samlet rundt 3.500 eposter fra folk som oppfordrer stortingsrepresentanter fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet til å ikke vedta forslaget. Forbundet frykter nemlig at Senterpartiet vil gi regjeringspartiene flertall i denne saken.

– Regjeringens forslag vil øke snøscootertrafikken i naturen kraftig. Mange ønsker fortsatt stille natur, de ønsker å gi sårbar natur fred på vinterstid da livet hos mange i naturen er på sparebluss. Vi håper Stortinget hører på folket i denne saken, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken til NTB.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden