Veteraner får egen Nav-kontakt
Regjeringen starter et prøveprosjekt hvor Nav-kontor får en egen veterankontakt for å håndtere henvendelser fra soldater fra internasjonale operasjoner.
Kontakten med Nav har vært en kilde til stor frustrasjon for mange veteraner. Veteranorganisasjonene viser til at mange mener kampen for å få den riktige oppfølgingen oppleves verre for en del av de tidligere soldatene enn selve utenlandsoppdraget.
Regjeringen la tirsdag fram en pakke med 27 tiltak på en rekke områder for å bedre oppfølgingen av veteranene. Mer hjelp til å komme i arbeid, bedre helseoppfølging, mer kompetanse hos Nav og endringer i pensjonssystemet er noen stikkord.
– Norsk personell gjør en stor innsats for å bidra til økt sikkerhet og stabilitet i andre land. Selv om det går bra med de aller fleste veteranene, har de som først sliter ofte sammensatte behov og trenger bistand fra flere instanser samtidig, som Nav, Statens Pensjonskasse, helsetjenesten og familievernet, sa forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) da hun la fram rapporten.