Blogger bøtelagt etter negativ anmeldelse

Blogger Caroline Doudet valgte å fjerne hele blogginnlegget sitt etter dommen hun fikk mot seg. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Blogger Caroline Doudet valgte å fjerne hele blogginnlegget sitt etter dommen hun fikk mot seg. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fransk blogger må betale 12.000 kroner i erstatning etter at hennes negative restaurantanmeldelse ble funnet for synlig i Google.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jo mer populær en blogg blir, jo tidligere dukker blogginnleggene opp i Google-søk. Denne typen popularitet skulle koste den franske bloggeren Caroline Doudet 12.000 kroner. Hun ble i retten tvunget til å betale erstatning til restauranten hun skrev en negativ anmeldelse om i et blogginnlegg, melder BBC.

– Den franske rettsavgjørelsen er overraskende særlig fordi både den norske og den franske ytringsfriheten bygger på den samme europeiske konvensjonen, sier advokat John Christian Elden til ABC Nyheter.

Slik Elden ser saken, blir bloggeren straffet fordi retten mener en av sponsorene hennes drar nytte av den dårlige anmeldelsen.

– Her ser det ut som det er tatt en forretningsmessig tilnærming ved at bloggen ikke er betraktet som en ytring, men som en påstand fra en konkurrent fremsatt gjennom en blogg, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tapte inntekter

Den franske dommeren beordret bloggeren til å betale for inntektene restauranten tapte som følge av hennes innlegg.

– Denne avgjørelsen gjør det å være høyt ranket i søkemonitorene til et lovbrudd, poengterte Doudet etter dommen var avlagt.

Restaurant-eierne på sin side mente kritikken som ble rettet mot dem i blogginnlegget ikke var rettferdig og ga et feil bilde. Dommeren falt ned på at den unge bloggeren i tillegg måtte endre overskriften «Stedet du bør unngå» slik at den ble mindre fremtredende i søkemotoren.

Les også: Slår ned på skjult reklame på Facebook og Instagram

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nummer fire

Ifølge BBC meldte retten at blogginnlegget dukket opp som nummer fire da restaurantnavnet ble søkt på i Google. Dommeren la også til grunn at 3000 personer fulgte mote- og litteraturbloggen til Doudet, og at dette er et betydelig antall mennesker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som er perverst, er at det etterlyses innflytelsesrike bloggere, men bare hvis de skriver positivt om folk, kommenterer bloggeren, ifølge BBC.

Doudet ble til slutt nødt til å betale 12.000 kroner, i tillegg til å endre tittelen i saken. Hun valgte å slette hele innlegget.

Ifølge BBC inneholdt innlegget en klage på maten og servicen hun fikk da hun besøkte restauranten i 2013.

Norske bloggere

I Norge har de mest populære bloggene opp mot 300.000 lesere hver dag. Noe som er et betydelig høyere antall enn den franske bloggen.

– Også i Norge er misvisende reklame forbudt om sine konkurrenter, og vil kunne straffes. Dersom en næringsdrivende sponser eller betaler en blogger for å skrive negativt om en konkurrent, vil man kanskje også kunne ende i en norsk domstol, sier Elden.

Hvis en norsk blogger ikke driver med misvisende reklame, mener Elden det vil være usannsynlig å bli straffet for en negativ anmeldelse i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom bloggeren på egen hånd uten bindinger gir uttrykk for sine meninger og oppfatninger - selv om det går ut over en restaurant og selv om hun er populær og har mange lesere, mener jeg vi er trygt innenfor det lovlige. Restaurantanmeldere i Norge pleier ikke å måtte forsvare seg i retten uansett hvor tåpelig og urimelig deres vurderinger måtte være, understreker han.

Han legger også til at det er lite sannsynlig at en norsk dommer ville tatt tak i en bloggs Google-plassering.