Oslo tapte i finalen om å bli miljøhovedstad

Oslo er en av finalistene i konkurransen European Green Capital, som arrangeres av EU. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Oslo er en av finalistene i konkurransen European Green Capital, som arrangeres av EU. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Tross gode rangeringer før finalen, ble det slovenske Ljubljana og ikke Oslo som ble kåret til Europeisk miljøhovedstad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Juryen i konkurransen European Green Capital, som arrangeres av EU, hadde på forhånd rangert Oslo som beste by av de fem kandidatene i finalen.

Tyske Essen, slovenske Ljubljana, nederlandske Nijmegen og svenske Umeå var de øvrige byene i finalen.

Oslo nådde ikke helt opp blant deltagerne, og slovenske Ljubljana ble kåret til Europeisk miljøhovedstad.

– Gjør mye bra

Abdullah Alsabeehg, fraksjonsleder for samferdsel – og miljø komiteen i Arbeiderpartiets bystyregruppe deltok på utdelingen av prisen i København.

– Oslo gjør mye bra på miljøområdet i dag, men vi er ikke i mål. Vi trenger renere luft, bruke mindre vann, bygge flere sykkelveier, satse på solseller, og øke kapasiteten og fremkommeligheten på kollektiv, sier Abdullah Alsabeehg i en pressemelding.

Vil bli bedre

– Noe av grunnen til at vi har søkt om å få bli europeisk miljøhovedstad i 2016, er at vi ønsker å pushe oss selv til å bli bedre, også på de områdene vi i dag ikke er så gode, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel, til Dagsavisen.

Byråd Guri Melby vil bruke miljøhovedstadtittelen som pådrivskraft for tøffere miljøbeslutninger. Foto: Terje Bendiksby / ScanpixByråd Guri Melby vil bruke miljøhovedstadtittelen som pådrivskraft for tøffere miljøbeslutninger. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Melby sa at hun vil bruke det som en brekkstang til å få fattet viktige beslutninger, men også som en deadline for å få gjennomført ting.

Full uttelling for kollektivtilbudet

Byene som er blitt vurdert ut fra tolv kategorier. Juryen ga Oslo full uttelling blant annet i kategorien «local transport». Forklaringen på det er et godt kollektivtilbud som har ført til at bare 35 prosent av reisene nå gjennomføres med bil, mot 45 prosent i 2005, skiver Dagsavisen.

Oslo ble også tildelt toppkarakteren i kategorien luftkvalitet. Dette på tross av at det så sent som i mars ble kjent at ESA, EFTAs overvåkingsorgan, mente luftforurensningen i mange norske byer, deriblant Oslo, var farlig høy.

Selv om det er blitt iverksatt tiltak, tror ikke ESA at forurensningsnivået i Oslo vil være nede på et akseptabelt nivå før i 2025, ifølge NTB.

For høyt vannforbruk

Oslo kom dårlig ut i kategorien vannforbruk. Oslos bebyggere bruker mer vann enn det som er anbefalt. Dessuten er kapasiteten til Bekkelaget renseanlegg sprengt, noe som har ført til ulovlig høye utslipp av både nitrogen og fosfor.

12-åring førte an

I går ettermiddag holdt 12 år gamle Eliah Hudgins fra Miljøagentene, en miljøorganisasjon for barn, innlegg på Oslos vegne for en jury i København.

I løpet av de 90 sekundene Hudgins var tildelt, snakket han om hvor viktig det er at Oslo blir miljøby.

– Det vil gi mer fokus på miljø og klima. Byen kan bli enda mer miljøvennlig og også bli et forbilde for andre byer, sier Hudgins til NRK.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus