Sikkerhetssone rundt oljerigg i Barentshavet

Etter at aktivistene fra Greenpeace som bordet Transocean Spitsbergen natt til torsdag forlot riggen, har aktivistene blokkert boreområdet med skipet Esperanza. (Foto: Anonymous / Greenpeace / NTB scanpix)
Etter at aktivistene fra Greenpeace som bordet Transocean Spitsbergen natt til torsdag forlot riggen, har aktivistene blokkert boreområdet med skipet Esperanza. (Foto: Anonymous / Greenpeace / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Olje- og energidepartementet har opprettet en sikkerhetssone i området der Transocean Spitsbergen skal bore i Barentshavet. Aktivister fra Greenpeace blokkerer fredag fortsatt boreområdet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kan bekrefte at det er opprettet en sikkerhetssone, opplyser kommunikasjonsrådgiver Håkon Smith-Isaksen i Olje- og energidepartemenet (OED) til NTB.

Etter at aktivistene som bordet Transocean Spitsbergen natt til torsdag forlot riggen, har de blokkert boreområdet med skipet Esperanza. Greenpeace-skipet ligger nøyaktig på den posisjonen hvor Statoils rigg skulle begynne leteboringen.

Ikke bedt om å fjerne seg

Det opprettes en «sone som tilsvarer en sikkerhetssone» i en radius på 500 meter fra der riggen skal bore, heter det i vedtaket fra OED. Sonen er midlertidig og gjelder til det er opprettet en ordinær sikkerhetssone, heter det videre.

Vedtaket innebærer at det ikke er adgang for andre fartøyer i sonen, enn dem som inngår i operatørens petroleumsvirksomhet.

– Statoils plan er å stoppe aksjonen med hjemmel i vedtaket fra Olje- og energidepartemenet, og selskapet vil at politiet og kystvakten skal gå til aksjon. Men vi har foreløpig ikke mottatt noe pålegg om å fjerne oss, sier leder for Greenpeace i Norge Truls Gulowsen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Greenpeace-aktivister bordet Statoil-rigg i Barentshavet

Klager inn vedtak

Greenpeace har klaget inn departementets vedtak for OED. Ettersom Statoil søkte om opprettelse av sonen tirsdag, mener organisasjonen at vedtaket strider mot praksis.

I rammeforskriften for petroleumsvirksomheten heter det at i «god tid» før en sikkerhetssone etableres, skal operatøren sikre nødvendig kunngjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre heter det i veiledningen til forskriften at «kunngjøringen av en sikkerhetssone skal som hovedregel oversendes Statens kartverk Sjø minst 30 dager før sonen blir etablert».

– Slik jeg ser det, kan skipet vårt være der det er i 30 dager til, sier Gulowsen.

Følger prosessen

– Det er norske myndigheter som har godkjent aktivitet i området, og det er norske myndigheter som har ansvaret for å tilrettelegge for virksomheten. Det innebærer blant annet at det er sikkerhet rundt installasjoner på norsk sokkel. Vi følger prosessen, sier informasjonssjef Morten Eek i Statoil til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig som aksjonen pågår i Barentshavet, overleverte Greenpeace fredag formiddag rundt 120.000 underskrifter til Klima- og miljødepartementet i et forsøk på å stoppe Statoils prøveboring.

– Underskriftene har rent inn den siste uken, sier Gulowsen.

Verdens nordligste

Den planlagte prøveboringen blir verdens nordligste og skal skje ikke langt fra Bjørnøya, som er et naturreservat.

Miljødirektoratet opplyste forrige uke at boringen ble utsatt til etter at Klima- og miljødepartementet har behandlet en klage fra Greenpeace. Mandag ga departementet likevel grønt lys til prøveboringen, men Statoil venter på å få tillatelse til også å bore inn i oljeførende lag.

NTB har fredag bedt om, men ikke fått, kommentar fra Olje- og energidepartementet eller Justisdepartementet vedrørende kritikken fra Greenpeace.