Satelittselskap: – Fløy minst syv timer etter det forsvant

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et britisk satellittselskap er bekymret for måten søket etter det savnede Malaysia-flyet blir gjennomført på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske lasteskipet «St. Petersburg» kom tidligere i dag som første skip frem til området i Indiahavet der letingen etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines pågår.

Satellittbilder av to flytende gjenstander gir håp om en løsning på gåten.

Nå sier det britiske satellittselskap Inmarsat til BBC at de er bekymret for hvordan søket blir gjennomført.

Selskapet mener de så indikasjoner på hvor det savnede flyet kan ha fløyet allerede for ti dager siden.

Inmarsat sier at de allerede tirsdag 11. mars så at flight MH370 fortsatte å fly i syv timer eller mer. De mener det derfor er usannsynlig at det har styrtet i områdene nær stedet det forsvant.

Les også: Norsk skip leter etter savnet fly i Indiahavet

Letes i stort område

Dårlig vær med tett tåke og mye regn gjør letearbeidet i Indiahavet sørvest for Australia vanskelig. Dersom gjenstandene blir funnet, vil det ta to-tre dager å fastslå endelig om de stammer fra det savnede malaysiske flyet, opplyser australske myndigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Malaysiske myndigheter kaller gjenstandene som er oppdaget for et troverdig spor, men understreker at det ikke er sikkert de stammer fra det savnede flyet.

– Men vi fortsetter letingen så lenge det er håp om å finne noe, sa den malaysiske transportministeren Hisammuddin Hussein på en pressekonferanse torsdag.

Selve havområdet som det letes i, er på om lag 300.000 kvadratkilometer.

Les også: Dårlig sikt gjør søket vanskelig

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil sjekke gjenstandene

Sjefen for flybergingsgruppen i det svenske luftforsvaret, K-G Bergqvist, forklarer at det er svært vanskelig å lete etter gjenstander til havs.

– Men moderne satellitter er svært nøyaktige, og dersom gjenstandene flyter nær overflaten, er det ingen problemer for et større fartøy å berge delene så lenge været tillater det, sier Bergqvist til nyhetsbyrået TT.

Det var Australias statsminister Tony Abbott som først opplyste om satellittbildene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må huske at det vil bli ekstremt vanskelig å lokalisere disse gjenstandene. Og det kan hende at det viser seg at de ikke er knyttet til søket etter flight MH370, sa Abbott.

Les også: Dette kan være vrakrester fra det savnede flyet

Endre kurs

Ifølge NBC News endret flyet kurs underveis og etterforskerne som forsøker å spore opp det savnede malaysiske passasjerflyet, tror det mest sannsynlig fløy mot de sørligste områdene av Indiahavet.

Kursendringen ha blitt programmert om bord i flyets navigasjonssystem minst 12 minutter før man hørte siste tegn fra flyet, men det er ikke et sikkert bevis på kapring.

– Noen piloter programmerer en alternativ rute i tilfelle nødssituasjon, sier Greg Feith, tidligere etterforsker i den amerikanske lufthavarikommisjonen, til NBC.