– 303 døde i USA på grunn av airbagfeil

Chevrolet Cobalt SS, en av modellene som ble tilbakekalt i forrige måned. Foto:   REUTERS/Gregory Shamus/NTB scanpix.
Chevrolet Cobalt SS, en av modellene som ble tilbakekalt i forrige måned. Foto: REUTERS/Gregory Shamus/NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

303 personer i USA har mistet livet i bilulykker med to forskjellige modeller fra General Motors (GM) på grunn av en airbagfeil, hevdes det i fersk rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

General Motors tilbakekalte 1,6 millioner biler på verdensbasis av de to modellene Chevrolet Cobalt (2003– 2005) og Saturn Ion (2003-2007), samt fire andre modeller på grunn av problemer med tenningen.

Men nå knytter en ny rapport fra Friedman Research Corporation, som analyserer bilsikkerhetsdata, problemene med tenningen i Cobalt- og Ion-bilene til airbagfeil, melder New York Times.

Kritiserer

Den private interesseorganisasjonen Senter for trafikksikkerhet i Washington bestilte rapporten. Organisasjonen kritiserer nå nasjonale trafikksikkerhetsmyndigheter for ikke å ha oppdaget airbag-feilene og problemene med tenningen, skriver avisen.

Les også: Verdens billigste bil strøk på sikkerhetstest

Den skriver i det samme brevet at rapporten fra Friedman Research Corporation viser at 303 personer involvert i ulykker med de to GM-modellene døde som følge av at airbagen ikke løste seg ut slik den skulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Myndighetene sier det ikke foreligger tilstrekkelig bevis for å starte en etterforskning, mens GM kritiserer rapportens bruk av data og tilbakeviser påstandene.

Ren spekulasjon

– Uten omfattende analyser er det ren spekulasjon å forsøke komme med meningsfulle konklusjoner, sier GM-talsmannen Greg Martin.

Men General Motors medgir at problemene med tenningen kan ha medvirket til 31 ulykker og 13 døde.

Les også: Kan påby airbag på panseret

Airbagen er knyttet til tenningen ved at den trenger strøm fra motoren til et komplekst elektronisk sensorsystem og en datamaskin som sørger for at den utløses når den skal.

Problemet med tenningen stammer fra 2001, men General Motors tilbakekalte først bilene i forrige måned.