Sjekker sjelden om pass er stjålet

Over 30.000 pass ble meldt mistet eller stjålet i Norge i fjor, men datakluss og svak rapportering gjør at det er vanskelig å ha oversikt over omfanget. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Over 30.000 pass ble meldt mistet eller stjålet i Norge i fjor, men datakluss og svak rapportering gjør at det er vanskelig å ha oversikt over omfanget. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet på Gardermoen som står for grense- og passkontrollen på Norges hovedflyplass, har ikke rutiner på å sjekke om de som går om bord på et fly er den de gir seg ut for å være.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– EU-borgere og borgere fra Schengen-land gjennomgår en ID-kontroll, men vi sjekker dem ikke alltid opp mot databasene over stjålne pass, sier teamleder Dagheid Nyland ved Gardermoen politistasjon til Aftenposten.

Hun opplyser at de kun sjekker om passet til en EU-borger er stjålet hvis de har en konkret mistanke eller hvis det er noe som ikke stemmer.

To av passasjerene på Malaysia Airlines-flighten som nå er sporløst forsvunnet reiste på europeiske pass som var stjålet i Thailand.

Passene ble aldri sjekket opp mot Interpols database for stjålne pass.

Les også: – Foreløpig ikke funnet deler av savnet fly

Flyselskapene gjennomfører egne ID-kontroller ved innsjekk og ved gaten på flyplassen. De har mulighet til å sjekke sine passasjerlister opp mot databasen Stolen and Lost Travel Documents (SLTD), som har data om 40 millioner stjålne reisedokumenter fra 167 land. Ifølge Nyland varierer det fra flyselskap til flyselskap hvor grundig disse kontrollene er.

– Jeg vet at noen flyselskaper har egne systemer for å sjekke om passet er stjålet. Men jeg tror ikke dette gjelder alle, sier Nyland.

Over 30.000 pass ble meldt mistet eller stjålet i Norge i fjor, men datakluss og svak rapportering gjør at det er vanskelig å ha oversikt over omfanget, skrev Aftenposten i januar.