Ønsker svensk EU-hjelp i striden om sosial dumping

Samferdseminister Ketil Slvik-Olsen drar neste uke til Sverige. Her vil han be om hjelp for å rette en felles henvendelse til EU om reglene mot sosial dumping i luftfarten. Foto: NTB scanpix
Samferdseminister Ketil Slvik-Olsen drar neste uke til Sverige. Her vil han be om hjelp for å rette en felles henvendelse til EU om reglene mot sosial dumping i luftfarten. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ber om svensk og dansk hjelp i striden om Norwegians bruk av lavkost-mannskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye samferdselsministeren håper å kunne sende en felles skandinavisk henvendelse til EU for å avklare regelverket i europeisk luftrom.

– Jeg håper å få en avklaring fra våre naboland de første ukene av desember. Denne saken har høy prioritet, sier Ketil Solvik-Olsen (Frp) til ABC Nyheter.

Bakgrunnen er påstandene om at flyselskapet Norwegian har planer om å bruke flymannskaper registrert i lavkostland på flyruter i høykostland, slik blant andre fagforeningen Parat har gitt uttrykk for.

– Forutsigbarhet

– De som ønsker seg norske vilkår på alle fly i Europa, vel, det er ikke der vi kommer til å ende opp - det er jeg ganske sikker på. Men det må i hvert fall være en forutsigbarhet i det, sier samferdselsministeren.

Han har allerede hatt innledende møter med flyselskapene Norwegian og SAS, samt Luftfartstilsynet og Avinor. På disse møtene har blant annet spørsmålet om sosial dumping kommet opp som et tema.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Problemstillingen handler om crew som arbeider på vilkår fra lavkostland og som begynner å konkurrere som høykostland. Med en slik tilnærming, så mister ethvert industrialisert land muligheten til egen luftfart, sier ministeren.

Les også: Regjeringen vil ha EU med mot sosial dumping i luftfarten

Europeisk løsning

Ketil Solvik-Olsen sier dette nok kan reguleres i Norge, men ønsker likevel en felles europeisk tilnærming til spørsmålet.

Han er usikker på om de svenske og danske kollegaene ønsker å være med på en felles henvendelse til EU, eller om de som EU-medlemmer ønsker å bruke andre kanaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er så nye i regjering, at vi ikke er helt sikre på dette. Det kan jo også være at EU allerede jobber med slike spørsmål eller at de er så splittet at det ikke diskuteres, sier Solvik-Olsen som allerede neste uke skal møte sin svenske kollega, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis en kan ha ulike regler internt i EU, så ender du med at thailandske crew registreres i Bulgaria som et tilfeldig eksempel. Vi må være enige om reglene for flymannskaper registrert i et land og som flyr mellom andre land.

– Jeg vet ikke om Norwegian gjør noe ulovlig eller ikke. Jeg vil bare forsikre meg om at regelverket praktiseres likt i alle land, og at det blir mulig å videreutvikle europeisk luftfart på en god måte, sier ministeren.

Les Norwegians reaksjon og Solvik-Olsens presisering

– Vi har ikke konkludert på om vi trenger endringer i regelverket, eller om det bare er endringer i praktiseringen og hvordan man skal tilnære seg det.

– Det viktigste er at det er mulig å videreutvikle europeisk luftfart. Det er europeiske regler som må gjelde, selv om det er veldige forskjeller i lønn om en kommer fra Romania eller Norge.