Helikopter fra Forsvaret nær ved å kræsje med Hurtigruta

Et Bell helikopter krysset 3. september uhyggelig nært foran hurtigruteskipet «MS Nordlys». Kapteinen fryktet for at liv skulle gå tapt, og ber bom å få slippe slik oppmerksomhet i fremtiden. Foto: André Ulveseter/ Kystverket/ NTB Scanpix og Forsvarets mediearkiv. Montasje: ABC Nyheter
Et Bell helikopter krysset 3. september uhyggelig nært foran hurtigruteskipet «MS Nordlys». Kapteinen fryktet for at liv skulle gå tapt, og ber bom å få slippe slik oppmerksomhet i fremtiden. Foto: André Ulveseter/ Kystverket/ NTB Scanpix og Forsvarets mediearkiv. Montasje: ABC Nyheter

For drøye to uker siden var et av Forsvarets Bell-helikoptre uhyggelig nær ved å fly inn i «MS Nordlys» nord av Bodø. - Aldri opplevd noe i nærheten, opplyser skipets kaptein.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

21 minutter etter at hurtigruteskipet «MS Nordlys » forlot havna i Bodø i «fred og ro », fikk kaptein Truls Bruland sitt livs største overraskelse:

Et av Forsvarets Bell-helikoptre kom svært overraskende inn bakfra, og krysset uhyggelig nært rett foran skipet.

«Det opplevdes som om at det var vanvittig små marginer mellom rotor og wirestrekk », skriver den sjokkerte kapteinen Truls Bruland i et oppsiktsvekkende brev til Forsvaret.

«Jeg har aldri opplevd noe i nærheten av spill med eget og andres liv », konkluderer han om det overraskende helikopter-stuntet.

Kaptein Bruland fryktet for at helikopterets rotorer skulle treffe en wire som løper ned fra åttende til fjerde dekk, og som ligger i skygge når en kommer flyvende bakfra.

Mandag klarte ikke Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) utenfor Bodø å finne en forklaring til hva som skjedde den aktuelle dagen.

- Definitivt ikke moro

Nestenulykken fant sted like sør for det lille skjæret Løpsholmen nord for Bodø klokken 15.21 tirsdag 3. september.

«Om Forsvarets besetning på helikopteret hadde det moro så opplevdes det definitivt ikke som moro sett fra min side », skriver kapteinen.

Det er for øvrig heller ikke første gang besetningen på «MS Nordlys » opplever negative overrakselser. Det samme skipet kom i september for to år siden i brann utenfor Ålesund.

Hvor mange som var ombord da Forsvaret «angrep » har ABC Nyheter ikke klart å bringe på det rene, men da båten begynte å brenne i 2011 hadde de 207 passasjerer.

Les også: Strid om årsaken til Nordlys-brannen

I brevet til «de det måtte angå » i Forsvaret beskriver han den skremmende opplevelsen på denne måten:

«Da kom et Bell helikopter i forsvarets grønne farge inn akterut ifra babord side, krysset rett foran skipets bro i samme høyde som denne, samtidig som rotoren ble vendt inn i mot skipet da luftfartøyet tydeligvis lå i en styrbord sving ».

«Dette kom helt klart overraskende på undertegnede da passeringsavstanden var minimal. Min umiddelbare tanke gikk til wirestrekket som går ifra dekk 8 og rett ned i gjøsmasta som står helt forut på dekk 4. Denne er ikke bare å observere på noe avstand, og vil være i skygge av overbygg når man kommer inn på skrått bakfra ».

Les også: Terrortrening kunne endt i helikopterulykke

Vil slippe slik «oppmerksomhet »

Kaptein Truls Bruland sier i brevet at han tidligere har opplevd «besøk » fra både kystvaktens, sivile og redningstjenestens helikoptre - både ved øvelser og piloter som vil hilse på.

Men noe som ligner denne opplevelsen har han aldri tidligere vært i nærheten av.

Det er andre gang i år at et av Forsvarets Bell-helikoptre er innblandet i en nestenulykke. Under en kontraterrorøvelse i Oslofjorden i januar i år trente man på innsetting av mannskaper på et lasteskip da rotoren faktisk traff skipets radardom.

Hurtigrutekapteinen skriver at slike skrekkhendelser er svært uvelkomne og han ber derfor om at å slippe «denne type "oppmerksomhet" i fremtiden » fra Forsvaret.

Kaptein Bruland var mandag ikke tilgjengelig for kommentar

Personvernpolicy