Heiberg gir seg som IOKs markedssjef

Gerhard Heiberg vil prioritere familien, og gir seg som markedsføringssjef i IOK etter 12 år. Foto: Ap / NTB Scanpix
Gerhard Heiberg vil prioritere familien, og gir seg som markedsføringssjef i IOK etter 12 år. Foto: Ap / NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gerhard Heiberg gir seg fra årsskiftet som leder for IOKs markedskommisjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg gjorde en avtale med Jacques Rogge i juli om at jeg skulle gå av som leder. Han ville at jeg skulle fortsette, men jeg er 74 år gammel og må tenke på familien og litt andre saker, sier Heiberg til VG.

Han fortsetter som ordinært medlem av IOK.

– Jeg går av når jeg er 80 år gammel. Så sant jeg beholder helsen og hjernevirksomheten, vil jeg fortsette, sier han.

Heiberg har vært medlem i Den internasjonale olympiske komiteen (IOK) siden 1994. Han har vært styremedlem de siste ti årene. Samtidig har 74-åringen vært leder av markedskommisjonen. Den jobben har han hatt i 12 år.

Han var selv aktiv innen boksing, friidrett, fotball, tennis, svømming og langrenn, men rent sportslig gjorde han seg ikke mye bemerket. Det var først som president i organisasjonskomiteen for vinter-OL på Lillehammer fra 1989 til 1994 at idretten, både nasjonalt og internasjonalt, ble oppmerksom på ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heiberg gjorde en svært god jobb på Lillehammer, og i forbindelse med avslutningsseremonien karakteriserte daværende IOK-president Juan Antonio Samaranch Lillehammer-OL som «The best games ever» (tidenes beste leker).

Det førte Heiberg inn som norsk medlem i IOK, men nå kan det virke som om den tiden går mot slutten.

Han mener også det vil være riktig at den nyvalgte presidenten får velge sine nærmeste medarbeidere på selvstendig grunnlag.