– Lær barn om ernæring, så spiser de mer grønnsaker
Det er ikke hokuspokus å få barna til å spise sunnere, man bør ganske enkelt lære dem om ernæring, ifølge ny forskning.
Hva er den beste måten å få barn til å spise mer grønnsaker? Rådene er mange, men det er ikke sikkert du trenger å dynke brokkolien i saus, lage morsomme figurer av agurken, gi kålroten et kreativt navn – eller for den saks skyld nekte barna dessert før de har spist opp spinaten sin.
Ifølge en fersk amerikansk studie kan den beste fremgangsmåten rett og slett være å lære barna hvorfor det er viktig at de spiser grønnsaker.
Forskere ved Stanford University har vist at barn selv i svært ung alder kan ha nytte av en innføring i hvorfor det er sunt å spise en variert kost. Resultatet er at barna spiser mer grønnsaker – av egen vilje.
– Barn har en naturlig nysgjerrighet, de vil forstå hvorfor og hvordan ting fungerer. Selvfølgelig må vi forenkle budskapet for unge barn, men overforenkling frarøver barna muligheten til å lære og fremme sin egen tenkning, forklarer forskerne Sarah Gripshover og Ellen Markman ifølge AFP Relaxnews.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: - Utadvendte barn har sunnest kosthold
Ble lest for under lunsjen i tre måneder
Forskerne utviklet fire bøker for barn som handlet om diverse ernæringsrelaterte temaer, som variert kost, fordøyelsen, matvaregrupper og næringsstoffer.
I studien som inkluderte mer enn 160 barn i alderen fire til fem år, fikk forskerne noen førskoleklasser til å lese slike bøker om ernæring i forbindelse med lunsjpausen i tre måneder.
Andre førskoleklasser gjennomførte lunsjpausen som vanlig, uten ernæringslitteraturen, og fungerte dermed som en kontrollgruppe.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSenere ble alle barna bedt om å svare på spørsmål om ernæring.
Les også: - TV på barnerommet øker risikoen for fedme
Spiste dobbelt så mye grønnsaker
Resultatene viser at barna som hadde blitt lest for fra ernæringsbøkene til større grad hadde en forståelse for at mat inneholder næringsstoffer og at forskjellige næringsstoffer er viktig for ulike kroppsfunksjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsenBarna i denne gruppa kunne også mer om fordøyelsesprosessene i kroppen. De forsto for eksempel at maten brytes ned i magen og at blodet frakter næringsstoffene rundt i kroppen.
Og så til hovedpoenget: Etter tre måneder med enkel ernæringsopplæring hadde disse barna mer enn doblet sitt frivillige inntak av grønnsaker i løpet av lunsjpausen. Barna i kontrollgruppa spiste omtrent samme mengde som før.
Videre forskning må til for å undersøke hvorvidt denne typen intervensjon også fremmer sunnere spisevaner i andre settinger enn lunsjpausen på skolen, og hvorvidt det har en langtidseffekt, understreker forskerne.
Studien er publisert i tidsskriftet Psychological Science.