Høyre: – Dette er et stykke på vei

SKEPTISK: Høyre-leder Erna Solberg er redd for at Nasjonal transportplanredd bare blir tomme løfter. Foto: Scanpix
SKEPTISK: Høyre-leder Erna Solberg er redd for at Nasjonal transportplanredd bare blir tomme løfter. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre er ikke spesielt imponert over innholdet i Nasjonal transportplan.- Redd det blir tomme løfter, sier Erna Solberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag la regjeringen fram Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2014 til 2023. De neste 10 årene skal det brukes 508 milliarder statlige kroner på samferdsel.

– Vi er glad for at regjeringen ønsker å ta i bruk noen nye og bedre løsninger for å bygge raskere vei og bane. Men vi er dessverre redd for at det bare blir tomme løfter denne gangen også. Prosjektfinansiering har nemlig regjeringen lovet en rekke ganger tidligere, sier Høyre-leder Erna Solberg.

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker, mener regjeringen må vise handlekraft.

– Dette er et stykke på vei, men ikke i mål. Vi trenger en regjering som gjennomfører ny politikk, ikke bare sier at de vil gjøre det, sier Halleraker.

Les også: Slik blir den nye transporthverdagen i ditt fylke

Har liten tiltro

Høyre er skuffet over at regjeringen ikke er villig til å ta i bruk Offentlig -privat samarbeid (OPS).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen fremstiller dette som en ny måte å organisere samfunnsprosjekter på. Men når en leser det som står i liten skrift, ser man at modellen ikke er i nærheten av å kunne realisere de store gevinstene reell prosjektorganisering ville gitt, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker.

Han har liten tiltro til at regjeringen klarer å gjennomføre sine planer om jernbaneutbygging.

– Regjeringen innrømmer at 1 av 5 vei- og jernbaneprosjekter i gjeldende NTP er forsinket. Ifølge en rapport av NHO er 7 av 10 samferdselsprosjekter forsinket i forhold til løftene som ble gitt i den forrige NTP. Det blir derfor vanskelig å tro på planen når regjeringen mangler gjennomføringskraft, sier Halleraker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frp: – Alle veier fører til bom

– Må vise handling

Høyres gruppeleder i Sør-Trøndelag fylkesting, Torhild Aarbergsbotten, er heller ikke spesielt imponert. Hun mener regjeringen prioriterer å bygge bruer og tunneler på Vestlandet og i Nord-Norge, fremfor å forbedre farlige veier i Trøndelag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig å huske at dette er en Stortingsmelding på lik linje med andre meldinger. Handlingene ser vi først i de årlige budsjettene; det er da vi får se om det faktisk er vilje til å følge opp eller om det blir en plan der tiltakene skyves ut, og må igjen pakkes inn med nytt papir om fire år, sier Aarbergsbotten til Adressa.

Hun presisser er at pengene ikke er bevilget, og planen sier ingen ting om når de fleste veiprosjektene i fylket faktisk skal bygges.

Høyre-politikeren sier hun er skuffet over at Trøndelag får lite penger til vedlikehold av fylkesveier.

Høyre