SelvangivelsenTelenor sviktet Altinn

STOPP: En feil hos Telenor førte til at en rekke skatteytere bare kom halvveis inn i systemet da de logget seg på. Foto: Skjermdump
STOPP: En feil hos Telenor førte til at en rekke skatteytere bare kom halvveis inn i systemet da de logget seg på. Foto: Skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne gangen var Altinn uskyldig i selvangivelse-trøbbel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hjalp lite at både Altinn, Skatteetaten og Difi var satt i høy beredskap i dag, for å takle eventuelle problemer når potensielt 580 000 e-brukere logger seg på for å sjekke det foreløpige skatteoppgjøret.

De ville være så trygge som mulig etter alle problemene de siste par årene.

De fleste bruker Min ID med kodenøkkel på sms, og her sviktet tjenesten hos Telenor en periode i formiddag.

Det bekrefter både Altinn og Difi.

Les også: Altinn håper på problemfri skattesjekk

Stort antall

Hvert sekund logger 25 skatteytere seg inn. Inntil klokken 10 tirsdag var antallet oppe i 102 000.

75 prosent av dem benytter Min ID.

Og ettersom Telenor har en stor markedsandel, var det fort et stort antall mennesker som ikke fikk tilsendt kodenøkkelen og dermed ikke kom seg inn.

– Ingen skandale

Kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen i Difi opplyser at feilen ble oppdaget 08.30 og var utbedret kl. 09.50.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange brukere skylder på Altinn og kaller det nok en skandale. Men problemet lå ikke hos dem, understreker Andersen.

Her er litt bakgrunn: Altinn avsløres i hemmelig rapport

Telenor forklarer at det var for liten kapasitet på en «konto» som sender ut kodenøklene på sms til brukere av Min ID.

– Det viste seg at kontoen som sender ut kodene som kundene skal ha, den hadde feilkonfigurasjon. Dette førte til at kapasiteten her ikke var slik den skulle være. Det ble umiddelbart tatt tak i, og nå ser det ut til å være ok, sier informasjonssjef Knut Sollid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Selvangivelsen lagt ut for e-brukere

Alt fungerer

Ledelsen i Altinn er varsom med skarp kritikk av det som er skjedd.

– Nå har vi flere alternativer for pålogging, så det gjør situasjonen mindre alvorlig. Blant annet benytter mange Bank ID. Forhåpentligvis får alle med behov logget seg inn, sier avdelingsdirektør Kjersti Lauritzen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men også Bank ID hadde en periode problemer med kapasiteten i dag, ifølge VG.

I formiddag hadde Lauritzen følgene rapport om Altinn selv, etter et statusmøte:

Altinn fungerer utmerket. Ingen treghet eller ustabilitet.

I fjor sørget en påloggingsfunksjon kalt Open SSO, for real treghet i systemet.

– Denne er byttet ut med en funksjon vi har utviklet i samarbeid med underleverandørene Accenture og Basefarm, forklarer Altinn-sjefen.

Les mer fra TU.no:

Slik søker du i skattelistene for 2012

1000 ganger raskere skatteoppgjør med ny teknologi

Altinn har ferdig løsning, men regjeringen vil kjøpe nytt