Unngå femsifrede telefonnumre

DYRT: Ringer du et femsifret telefonnummer risikerer du at det svir på telefonregningen. Og det er mobiloperatøren din som stikker av med penga. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press/Nokia)
DYRT: Ringer du et femsifret telefonnummer risikerer du at det svir på telefonregningen. Og det er mobiloperatøren din som stikker av med penga. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press/Nokia)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Private og offentlige aktører og foretak bruker numre som er svindyre å ringe. Det taper alle på, unntatt teleoperatørene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En samtale på et kvarter fra en mobil til en annen, koster med Telenor-abonnementet Telenor Komplett L 5,04 kroner.

En samtale på et kvarter fra en mobil til et femsifret telefonnummer, koster med det samme abonnementet 30,44 kroner. Har du kontantkort fra Netcom, må du ut med enda mer: Hele 75,59 kroner.

Ringeprisene kan altså bli tidoblet og vel så det, bare fordi nummeret har fem, og ikke åtte, siffer. Hvorfor er det slik?

Stor profitt

Virksomheter med et femsifret telefonnummer, for eksempel 02900, må betale en årlig avgift til Post- og teletilsynet (PT). Denne kan ligge på godt over 100.000 kroner i året, og kommer i tillegg til prisen de betaler teleleverandøren sin, som også kan være høy.

Men virksomheten har ikke lov til å finansiere telefontjenesten gjennom ringeprisene; det er nemlig operatørene selv som setter taksten, både fra fast- og mobiltelefon, og operatørene som får pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Disse får inntektene fra dyre telefonnumre

PT går ikke inn og regulerer disse prisene, så operatørene kan gjøre som de selv vil. Dette har ført til ringepriser som ligger flere kroner over normalen.

– Det er klart at mobiloperatører har en stor profitt på anrop til femsifrede numre og andre spesialnumre, sier seniorrådgiver Johannes M. Vallesverd i PT til DinSide.

– Vi arbeider derfor gjennom Telepriser.no med å få opp bevisstheten om prisene til disse numrene, og på den måten stimulere til konkurranse og lavere priser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ikke ta telefonen dersom dette nummeret ringer

Per dags dato har dog Telepriser.no ikke et eneste ord om hva disse nummerne koster hos de ulike operatørene. Bare en infoside om at du bør sjekke det selv. Visstnok fordi det å lage en felles oversikt er "utrolig komplisert", ifølge PT. Noe som sier sitt om hvor uoversiktelig dette markedet er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sett av ett par timer, og spar flere tusen kroner

Lover bedring

En av de verste i klassen heter Netcom. Deres kontantkort og Young Talk-abonnement, som sikter seg inn mot unge mennesker, krever 4,98 kroner per minutt om man ringer et femsifret telefonnummer. Det betyr at hele kvoten på 200 kroner i måneden, som Young Talk opererer med, kan brukes opp i løpet av én samtale på 40 minutter.

- Slik priser hører ikke hjemme i dagens marked, innrømmer kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom overfor DinSide.

Grunnen til at prisene likevel er der, skal blant annet være høyere kostnader ved terminering av slike samtaler. Vederhus tror dessuten manglende fokus på disse ringeprisene har ført til at de ikke har fulgt den generelle nedgangen i ringepriser vi har sett de siste årene. Han lover derfor at selskapet skal se på saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Husk: Det er ikke bare femsifrede telefonnumre som er dyrere enn vanlig!

– Og når kan vi forvente en bedring?

– Dette skal vi ta en ordentlig gjennomgang på. Men det er vanskelig å gi en dato, svarer Vederhus.

Telenor har et noe mer kryptisk svar på hvorfor de krever opp mot tre kroner minuttet fra sine kunder som ringer et femsifret nummer.'

Les også: Slik sjekker du om nettbanken din er trygg

– Mobilnettene er historisk sett nye, og det investeres store summer hvert år på oppgraderinger, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til DinSide.

– Hvordan er marginene deres på slike samtaler?

– Vi kommenterer ikke dette ut fra konkurransemessige hensyn, svarer Meling.