Større forskjeller mellom skoler etter Kunnskapsløftet

Forskjellene mellom skolene blitt større etter innføringen av Kunnskapsløftet, viser ny forskning. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / SCANPIX
Forskjellene mellom skolene blitt større etter innføringen av Kunnskapsløftet, viser ny forskning. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Selv om mange skoler har oppnådd bedre faglige resultater etter lanseringen av Kunnskapsløftet, er forskjellene mellom skolene blitt større.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en fersk analyse som Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (Nova) har gjort, kommer det fram at hver fjerde skole har fått en tilbakegang i karakternivået etter lanseringen av Kunnskapsløftet i 2006. For 5 prosent av de undersøkte skolene har tilbakegangen vært markert, der nær tre av ti elever har fått en karakter lavere.

For de 5 prosent av skolene med størst framgang, har fire av ti elever fått en karakter bedre.

– Dette viser at kontrastene i resultatutvikling mellom skoler med størst og minst framgang har vært nokså betydelige, skriver forskningsleder Anders Bakken, som sammen med Ørnulf Seippel har foretatt analyser fra rundt 1.000 skoler før og etter lanseringen av Kunnskapsløftet.

Forskerne har også funnet at det er en del fellestrekk ved de skolene som i denne perioden har hatt den mest positive karakterutviklingen. Den viktigste fellesnevneren er at elevene opplever læringsmiljøet sitt som spesielt godt. Det er også store geografiske forskjeller, og analysen viser at Oslo og Sogn og Fjordane har større andel skoler som har markert framgang i eksamensresultatene.

Personvernpolicy