Nordmenn får ikke nok av Øygard

ENGASJERER: Rettssaken mot Rune Øygard er den nyhetssakensom har gjort mest inntrykk hos nordmenn de siste to månedene, viser en fersk undersøkelse. (Arkivfoto: NTB scanpix)
ENGASJERER: Rettssaken mot Rune Øygard er den nyhetssakensom har gjort mest inntrykk hos nordmenn de siste to månedene, viser en fersk undersøkelse. (Arkivfoto: NTB scanpix)

Selv om rettssaken mot Rune Øygard ikke fikk bredest omtale i norske medier, er det den saken som har gjort størst inntrykk i befolkningen de siste månedene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hovedfunn i undersøkelsen:

De ti største mediesakene i oktober og november 2012:

(Tallene viser antall medieoppslag som har nevnt eller omtalt saken)

Statsbudsjettet - 8892

Krigen i Syria - 8327

Rettssaken mot Vågå-ordfører Rune Øygard - 6871

Den amerikanske presidentvalgkampen - 4403

Doping i sykkelsporten - 4043

22.julikommisjonens rapport - 3944

Nobels Fredspris til EU - 3621

Entra-saken - 2516

Det norsk U21-landslaget i fotball klare for EM-sluttspill - 2424

Krisen i Euro-sonen - 2268

Så mye inntrykk gjorde sakene på oss:

(prosenttallene viser andel av respondentene som svarte at nyhetssaken har gjort inntrykk)

Rettssaken mot Vågå-ordfører Rune Øygard - 60 %

Krigen og situasjonen i Syria - 45 %

Den amerikanske presidentvalgkampen - 45 %

Den økonomiske krisen i Euro-sonen - 41 %

Dopingavsløringene i sykkelsporten - 37 %

Tildelingen av Nobels Fredspris til EU - 34 %

Rapporten til 22.juli-kommisjonen - 34 %

Presentasjon av statsbudsjettet for neste år - 15 %

Det norske U21-landslaget i fotball klare for EM-sluttspill - 11 %

Ansettelsen av Rune Olsø som toppsjef i Entra - 10 %

Øygard-saken, krigen i Syria og det amerikanske presidentvalget var de tre nyhetssakene som gjorde størst inntrykk på nordmenn i oktober og november.

Det viser en kartlegging av hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem, skriver kommunikasjonsbyrået PR-operatørene i en pressemelding.

- Vekker sterke følelser

Til tross for at rettssaken mot Rune Øygard ikke er den saken med bredest omtale i norske medier, så har den gjort klart størst inntrykk i befolkningen.

Totalt sier seks av ti sier at denne saken har gjort inntrykk på dem, og da spesielt på den kvinnelige delen av befolkningen.

– Nyhetssaker om overgrep vekker som regel sterke følelser hos nordmenn. I tillegg tror jeg Våga-saken gjorde ekstra sterkt inntrykk fordi dette dreier seg om en person et helt lokalsamfunn har gitt sin tillit, sier kreativ leder Aina Lemoen Lunde i PR-operatørene.

Les også: - Klar tabbe i Øygard-saken

Presidentvalg viktigere enn statsbudsjett

Det amerikanske presidentvalget har også gjort inntrykk på nordmenn, og de fleste ser ut til å være lettet over resultatet.

Hos de som saken gjorde inntrykk på svarer syv av ti at saken har gjort dem litt eller meget glad. Samtidig svarer over ni av ti at krigen i Syria har gjort dem triste eller opprørte.

– Dette viser at internasjonal politikk er noe som opptar mange, og at det til tross for stor geografisk avstand så er det sterke følelser involvert, forklarer Lunde.

Regjeringens forslag til statsbudsjett er derimot en av sakene som havner nederst på listen over saker som hatt innvirkning på befolkningen, og blant disse ser det heller ikke ut til at saken har imponert særlig.

Bare én av ti svarer at de ble glad for forslaget til statsbudsjett, mens halvparten sier at de ble triste eller opprørte.

Les også: Minst 40.000 drept i Syria siden mars

Lei av Euro-krisen

Den økonomiske krisen i eurosonen har også gjort omtrentlig like stort inntrykk som presidentvalget og konflikten i Syria, men er ikke like dominerende i nyhetsbildet.

– Nordmennene har kanskje gått litt lei av krisen i eurosonen. Krisen har foregått over lengre tid, mens krigen i Syria og presidentvalget i USA er ferskere hendelser som naturligvis derfor gjør større inntrykk nå, forteller Kristina Nilsen, nordisk analysesjef i Retriever.

Les også: Merkel ser ingen snarlig lønsing på Euro-krisen

Selskapet AgendaTracker står bak undersøkelsen som er et samarbeid mellom PR-operatørene, meningsmålingsinstituttet YouGov Norway og medieanalysebyrået Retriever.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden