Meny

Norwegian mangler fly

TYNT I REKKENE: Norwegians oppstart med langdistansefly er stadig blitt forskjøvet på grunn av at flyprodusenten Boeing ikke har greid å levere de nye flyene etter planen.(Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyselskapet har enda ikke startet billettsalget på de nye langdistanserutene til Bangkok og New York.

Norwegians oppstart med langdistansefly er stadig blitt forskjøvet på grunn av at flyprodusenten Boeing ikke har greid å levere de nye flyene, Boeing 787 Dreamliner, etter planen.

De fleste flyselskaper starter billettsalget på nye ruter minst ett år før oppstart, men Norwegian har ennå ikke lansert sine, som i første omgang er til Bangkok og New York.

– Men flyet vårt er i produksjon nå. Igår ble rutene montert, sjef for Norwegians nye datterselskap Norwegian Long Haul, Asgeir Nyseth.

Han er overbevist om at flyet på vei fra Seattle til Norge i april neste år.

April neste år

Norwegian holder hardt på at Boeing kommer til å levere flyet i april neste år, men i internasjonale bransjemedier spekuleres det likevel på fortsatt store forsinkelser på 787-leveransene.

På grunn av mange problemer med den nye flytypen har Boing måtte gjøre tildels store modifikasjoner på de 65 første av denne flytypen.

Les også: - Norwegian har lurt nordmenn

Det er fortsatt rundt 60 til 70 fly som skal ut til andre kunder før Norwegian får sitt første.

Flyselskapet Qatar Airways har flere fly som venter på å bli levert, men som er holdt tilbake – blant annet på grunn av tekniske spørsmål.

- Vi kunne ha fått fly tidligere, men vi ville ikke. Vi ville ha et fly der alle modifikasjonene var unnagjort, sier Nyseth.

Les også: Norwegian-pilot saksøker egen arbeidsgiver

Datterselskap

Norwegian starter opp langdistanseflyene i det nye, separate selskapet med innleide piloter og kabinpersonell.

For å få papirarbeidet på plass og de nødvendige lisensene klare, har Norwegian Long Haul, leaset et 737-fly inn i selskapet fra Norwegian for en periode på ni måneder.

Les også: Fortvilet Kjos var dager fra å selge

– Det var nødvendig for at vi skulle kunne få en egen AOC («air operator’s certificate»), og at vi kan begynne å selge billetter, sier sjef for Norwegian Long Haul, Asgeir Nyseth.

Hvis alt klaffer for Boeing og Norwegian, vil altså det første flyet komme til Norge i april, for så å bli etterfulgt av nummer to i juni. Totalt skal Norwegian ha åtte fly av denne typen, med leveranser frem til 2015, der selskapet eier tre og leaser fem.

Les også:

Norwegian ett skritt nærmere USA-ruter

Ny flystreik på trappene

Les flere nyheter

Populært