Reaksjoner på Klimameldingen:- Bra med kollektivsatsing, men hvor er pengene?

Søtt og surt: Line Henriette Hjemdal, Nikolai Astrup, Ola Elvestuen og Per Willy Amundsen støtter mange av forslagene i regjeringens Klimamelding. Men ser ikke pengene. Foto: Morten Holm/NTB scanpix.
Søtt og surt: Line Henriette Hjemdal, Nikolai Astrup, Ola Elvestuen og Per Willy Amundsen støtter mange av forslagene i regjeringens Klimamelding. Men ser ikke pengene. Foto: Morten Holm/NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Regjeringen snakker om storsatsing på kollektivtrafikk i storbyene. I år får Oslo og Akershus null av statens belønningsordning til det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Venstre-nestleder Ola Elvestuen.

Klimameldingens storsatsing på kollektivtrafikk, sykkel- og gangveier fikk ros da opposisjonspartiene møtte pressen i Stortinget etter regjeringens presentasjon av forslaget til ny klimapolitikk for landet.

- Det er veldig bra kollektivsatsing i meldingen. Og de fire opposisjonspartiene her er enige om satsingen på teknologiutvikling, sier Høyres energi- og miljøpolitiske talsmann, Nikolai Astrup.

Les også: Klimatiltakene kommer slett ikke for sent.

- Ingen forpliktelse for staten

Men Ola Elvestuen heller kaldt vann i blodet:

- Regjeringen ønsker økt kollektivsatsing, men det ligger ingen forpliktelser for hvordan staten skal bidra til det, sier Elvestuen til ABC Nyheter.

- Klimameldingen legger opp til fortsatt bruk av statlige belønningsordninger til byområder som kombinerer kollektiv-satsing med restriksjoner på bilbruk?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- I Oslo har vi klart å øke kollektivtrafikken med 30 prosent, mens biltrafikken ligger på samme nivå som 2005 trass i befolkningsveksten. Vi har en rekke restriksjoner på biltrafikken og har økt bompengesatsene, sier Elvestuen og slår fast:

- Men Oslo og Akershus får i år null kroner fra regjeringens belønningsordning.

Les også: Norske klimautslipp til værs.

Vil ha både vei og bane

Fremskrittspartiet støtter satsing på kollektivtrafikken i og rundt storbyene, men vil ikke vite av restriksjoner på bilbruk og veiutbygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Også vi er positive til å bygge ut kollektivtrafikken i byene og satsing på teknologiutvikling. Men selvfølgelig må man også legge til rette for veiutbygging, sier partiets energi- og miljøpolitiske talsmann Per Willy Amundsen til ABC Nyheter.

- Vi er også imot symbolpolitikk som vil ramme forbrukeren i form av dyrere bolig, elektrisitet og biler, sier Amundsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han går mot Klimameldingens krav om stort kutt i energiforbruket i bygninger og strengere krav til klimautslipp fra biler.

- La oljeselskapene betale

- Vil ikke bedre isolerte hus gi mindre strømforbruk og dermed bedre økonomi?

- Passivhus vil vesentlig fordyre boligbyggingen, sier Amundsen.

Han går også imot Klimameldingens ønske om at energibruken på sokkelen i større grad skal drives av elektrisitet fra land, til erstatning for gassturbiner på plattformene.

- Elektrifisering på sokkelen vil kreve stor utbygging av kraft og nett. Det gir økte strømpriser. Forbrukerne må da betale for oljeselskapenes behov, sier Amundsen.

Fremskrittspartiet vil at det skal være opp til oljebransjen selv om de vil elektrifisere, og at de selv skal bekoste utbygging av kraft og linjenett.

Les også: Oljemeldingen gir minimale kutt for oljenæringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Symbolpolitikk

- Regjeringen viderefører klimaforlikets målsetninger, men uten virkemidler. Da blir det symbolpolitikk, mener Kristelig Folkepartis energi- og miljøpolitiker Line Henriette Hjemdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun er glad for økte CO2-avgifter på sokkelen, signaler om opptrapping i bruken a biodrivstoff og ønsket om å fase ut oljefyring.

- Men løsningen for klimafond til teknologiutvikling og Enova-tiltak er pinglete og kollektivsatsingen uforpliktende, mener hun.

- Mongstad er problemet

Arbeiderpartiets stortingspolitiker Eirin Sund påpeker det hun ser som en av de store utfordringene i norsk klimasatsing:

- Vi har konkrete forslag på industri, transport, landbruk, bygninger og andre tiltak. Utfordringen er at fangst og lagring av CO2 ved anlegget på Mongstad ikke er kommet på plass, sier Sund til ABC Nyheter.

- Det var en del av klimaforliket. Mongstad er en felles utfordring også for opposisjonen, framholder Sund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SVs to tredeler

SVs Lars Egeland er fornøyd med at SV har klart å beholde målet om at to tredeler av norske utslippskutt skal tas her hjemme.

Han møter også kritikken fra miljøhold om at oljebransjen ikke blir pålagt elektrifisering av alle anlegg på sokkelen.

- Oljedirektoratet er i full gang med å utrede bedre samordning og tidlig planlegging av nye felt. Det ville være feil å fatte konkrete vedtak mens det pågår en utredning. Akkurat som de konkrete vedtakene om å satse mer på kollektivtrafikk, sykkel- og gangveier, må komme i Nasjonal Transportplan neste år, sier Egeland.

Les om klimastriden hos ABC Nyheter.

Les andre nyheter her.